To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Mosty wieszarowe
Mosty wieszarowe są najprostszym rodzajem mostów kratowych z jazdą dołem. Stosuje się je dla niewielkich rozpiętości i przy ograniczonej wysokości konstrukcyjnej.
Wadą tych rozwiązań jest ich mała szerokość. Ze względu na ograniczoną rozpiętość poprzecznie są mało sztywne, a ich dźwigary narażone na niszczące działanie atmosferyczne.
Jest kilka zasadniczych typów mostów wieszarowych, różniących się kształtem lub liczbą wieszarów. Najprostszy układ składa się z belki poziomej, która tutaj pełni rolę ściągu, dwóch zastrzałów i drewnianego lub żelaznego wieszaka. Ten rodzaj konstrukcji trójkątno-wieszarowej nazywa się takie wieszarem pojedynczym. Wieszar tra-pezowo-zastrzałowy różni się od poprzedniego tym, że posiada dwa słupy wiszące, podpiera więc belkę w dwóch punktach pośrednich, a słupy te są połączone rozporą. Nazywa się go wieszarem podwójnym. Istnieją także wieszary złożone - potrójne.
Nachylenie zastrzałów do poziomu przyjmowano pod kątem nie mniejszym niż 25°. Rozpiętości zamykały się w granicach 5 4- 7 m dla wieszarów pojedynczych, do 12 m dla trapezowych, a dla złożonych aż do 20 m [8].
Przykład tradycyjnego mostu wieszarowego pokazano na rys. 5.55 [41], a przykład współczesnego mostu wieszarowego z Pensylwanii, USA, wybudowanego w 1994 roku, pokazano na rys. 5.54 [157],
W pomostach mostów wieszarowych powstaje układ warstwowy. Można stosować poprzecznice w mniejszym rozstawie i wiązać je ze sobą podłużnicami. Mogą tu występować dwa rozwiązania:
- podłużnice kładzie się na poprzecznicach w tym przypadku sprężysty rozkład nacisków odbywa się jedynie przez podłużnice (rys. 5.5a),
- bale jezdni opiera się bezpośrednio na poprzecznicach, a podłużnice znajdują się pod poprzecznicami i odgrywają rolę podciągów; w tym przy padku bale współpracują przy przeniesieniu obciążenia z poprzecznicy na sąsiednie poprzecznice (rys. 5.5b).
Zaletą drugiego rozwiązania jest mniejsza wysokość konstrukcyjna, ponieważ podłużnice znajdują się między pasami dolnymi dźwigarów głównych. Wadą tego rozwiązania jest grubsza dyłina nośna (bale jezdni) oraz gorsza współpraca elementów rusztu.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)