Metoda dobrego startu

Nasza ocena:

3
Pobrań: 203
Wyświetleń: 1253
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Metoda dobrego startu - strona 1 Metoda dobrego startu - strona 2

Fragment notatki:


Metoda Dobrego Startu. Nazwa pochodzi z francuskiego Bon Depart - dobry odjazd, start Autorka - Thea Bugnet
Najpierw ta metoda skierowana była do osób dorosłych; ma charakter leczniczo- usprawniający; następnie dostosowana do pracy z dziećmi - rozwijanie motoryki, kształcenie percepcji. Stosowana zarówno do dzieci z zaburzeniami psychomotorycznymi, jak też jako przygotowanie do nauki czytania; można ją przeprowadzać z dziećmi w wieku 4-10 lat. Jest to metoda słuchowo- wzrokowo- ruchowa. Ważne elementy:
Element słuchowy - piosenka
Element wzrokowy - wzór graficzny związany z piosenką
Element motoryczny - wykonywanie ruchów w trakcie odtwarzania wzorów graficznych zharmonizowanych z rytmem piosenki
Przebieg zajęć:
Zajęcia wprowadzające: można przeprowadzać ćwiczenia:
O charakterze orientacyjno- porządkowym - dyscyplinujące i porządkujące zajęcia (np. na zmianę sygnału maszerujemy w prawo)
O charakterze musztry - baczność, spocznij, w prawo zwrot, w lewo zwrot, wystąp, zbiórka w szeregu
Różne formy powitania - utrwalenie nazw części ciała, kierunków, bogacenie słownictwa (mój prawy łokieć przywita się z moim lewym kolanem; w parach - mogą się witać głowa, nosami…); Marta Bogdanowicz do melodii „Panie Janie” stworzyła piosenkę: Witaj Jasiu, Jak się masz, Wszyscy cię witamy, wszyscy cię kochamy - wzmacnia to integrację i poczucie wartości dziecka (każde dziecko po kolei jest w ten sposób witane)
Wprowadzamy piosenkę - nauczycielka prezentuje piosenkę; omawiamy treść piosenki, pytamy, czy dzieci rozumieją wszystkie słowa
Zajęcia właściwe - ćwiczenia ruchowe: zabawa ruchowa nawiązująca do treści piosenki; zawsze tak opracowane, by były dwie grupy ćwiczeń
ćwiczenia dużej motoryki - łatwiejsze np. całe kończyny
ćwiczenia małej motoryki - bardziej precyzyjne np. ćwiczenia dłoni, palców; również ćwiczenia o charakterze relaksacyjnym, których istotą jest zmniejszanie napięcia mięśniowego rąk; zabawy paluszkowe (idzie rak nieborak); ćwiczenia ruchowo- słuchowe: dzieci śpiewają piosenkę; wykonują rytmiczne ruchy pięścią, dłonią, palcami przy jednoczesnym śpiewaniu piosenki; wystukiwanie rytmu na woreczkach z piaskiem i jednoczesne śpiewanie piosenki; dzieci siedzą jedno obok drugiego a nie naprzeciwko siebie
ćwiczenia ruchowo- słuchowo- wzrokowe: ćwiczenia właściwe, są istotą Metody Dobrego Startu; wprowadzamy symbol graficzny piosenki, musi odzwierciedlać treść piosenki (np. jeśli mamy piosenkę o górach to może to być ^^ wykonywanie ruchów zharmonizowanych z rytmem piosenki, w trakcie odtwarzania wzoru graficznego piosenki; etapy - wprowadzenie wzoru graficznego, rozmowa na temat wzoru (czy jest dla dzieci zrozumiały), utrwalenie polisensoryczne wzoru (nauczyciel śpiewa i wodzi palcem po wzorze, następnie razem z dzieckiem, dzieci próbują utrwalać ten wzór graficzny poprzez rysowanie go w powietrzu, przechodzimy do dużych arkuszy
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz