Metodyka pracy korekcyjno-wyrównawczej

Nasza ocena:

5
Pobrań: 77
Wyświetleń: 3157
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Metodyka pracy korekcyjno-wyrównawczej - strona 1 Metodyka pracy korekcyjno-wyrównawczej - strona 2 Metodyka pracy korekcyjno-wyrównawczej - strona 3

Fragment notatki:



...I. Przyczyny biologiczne
1) chromosopatie ( różnorakie anomalie składu oraz podziału chromosomów płciowych, najczęściej występują u dzieci matek przed 15 r. ż. i po 40 r. ż.)
2) embriopatie ( uszkodzenie układu nerwowego w okresie płodowym ) o embriopatie wirusowe na skutek choroby kobiety ciężarnej na różyczkę, grypę, żółtaczkę zakaźną, odrę, świnkę
embriopatie aktyniczne związane z naświetlaniami płodu promieniami RTG, radioaktywnymi,
powodują niedorozwój umysłowy, zaburzenia koordynacji ruchów
embriopatie toksyczne na skutek przyjmowania dużej ilości leków lub używek
toksoplazmoza, powodująca uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego, u dzieci z wrodzoną
toksoplazmozą często stwierdza się wodogłowie, małogłowie, wady gałki ocznej, niedorozwój
umysłowy. embriopatie hemolityczne wywołane konfliktem serologicznym między matką a jej płodem.
uszkodzenie układu nerwowego dziecka w czasie porodu ( porody kleszczowe, zamartwica,
okręcenie się pępowiny wokół szyi płodu)
uszkodzenie układu nerwowego dziecka po jego urodzeniu ( urazy czaszki, wstrząśnienia
mózgu, choroby infekcyjne, zapalenie mózgu, opon mózgowych)...

...Ćwiczenia obejmują 4 aspekty spostrzegania:
1. Koordynacja wzrokowo ruchowa: jest to zdolność do zharmonizowanego działania gałek ocznych z ruchami całego ciała, lub którejś jego części. Celem ćwiczeń jest rozwinięcie i integracja zdolności do koordynowania ruchów gałek ocznych z precyzyjnymi ruchami rąk dziecka.
2. Spostrzeganie figury i tła. Figurę obdarzamy uwagą. Celem ćwiczeń tych jest rozwój zdolności dziecka do czytania wyrazów we właściwej kolejności i do spostrzegania liter i wyrazów jako samoistnych jednostek bez mylenia ich z sąsiadującymi literami i wyrazami.
3. Stałość postrzegania jest to zdolność do spostrzegania przedmiotu które posiada stałe właściwości: określony kształt, wielkość, położenie. Stałość spostrzegania wyraża się w zdolności do spostrzegania i rozpoznawania rzeczywistej wielkości przedmiotu niezależnie od czynników, które pozornie mogą zmieniać jego wielkość. Pomaga w uczeniu się figur geometrycznych liter i symboli.
4. Spostrzeganie położenia przedmiotów w przestrzeni. Jest to spostrzeganie relacji zachodzącej między przedmiotem, a obserwatorem; przed, za, nad, obok...

Metodyka pracy korekcyjno- dr J. Łęczycka wyrównawczej 
   Ostatnie ćwiczenia: 28.02.2010 Kolokwium: 13.02.2010  Na zaliczenie: Zaprezentować 3 ćwiczenia z różnych grup i powiedzieć: 

z jakim dzieckiem pracujemy ( wiek, jakie ma trudności ) 

jaki jest cel ćwiczenia, co ono ma usprawniać 

przeprowadzić ćwiczenia z dzieckiem ( z instrukcjami )  1. Motoryka duża 

ćwiczenia orientacyjno-porządkowe 

kształtujące postawę ciała 

rzuty 

ćwiczenia skoczne 

ćwiczenia związane z chodami, marsze 
 2. Motoryka mała 

ulepianki 

wycinanki 

szycie 

malowanie 

rysowanie 

ćwiczenia konstrukcyjne 
 3. Ćwiczenia usprawniające funkcje wzrokowe 

ćwiczenia na materiale konkretnym ( obrazki, porównywanie obrazków, puzzle ) 

ćwiczenia na materiale abstrakcyjnym , geometrycznym 

ćwiczenia na materiale literowym ( litera, sylaba, wyraz, zdanie ) 
 4. Ćwiczenia słuchowe 

ćwiczenia rytmiczne ( układanie rytmu, różnicowanie dźwięków ) 
 5. Ćwiczenia w czytaniu ( usprawnianie czytania ) , ćwiczenia z przesłoną.  6. Ćwiczenia w pisaniu  7. Dyskalkulia  Ćwiczenia: 15.11.2009  Zajęcia korekcyjno-wyrównawcze są prowadzone dla osób pełnosprawnych szkół p

(…)

… się następujące trudności:
1. Wadliwa pozycja ciała podczas zajęć graficznych
2. Nieprawidłowe ułożenie ręki i palców ( np. wyginanie ręki )
3. Nieprawidłowe trzymanie narzędzia pisania ( ołówka, pióra itp. )
4. Niewłaściwe napięcie mięśniowe- słabe lub zbyt silne
5. Wolne tempo pisania i rysowania
6. Szybkie męczenie się podczas rysowania i pisania
7. Niski poziom graficzny rysunków
8. Niechęć do rysowania…
… i pisania
3) Działania psychoterapeutyczne
Dysleksja – najczęściej określa się ją jako specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu, które są
spowodowane zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych i motorycznych , które występują u
dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. Podłożem tych zaburzeń jest przede wszystkim
nieprawidłowe funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego. Oprócz tego przyczynami…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz