To tylko jedna z 13 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
METODA DOBREGO STARTU MARTY BOGDANOWICZ METODA DOBREGO STARTU ZOSTAŁA OPRACOWANA PRZEZ PROF. DR HAB. MARTĘ BOGDANOWICZ. INSPIRACJĄ DO PODJĘCIA PRACY BYŁY INFORMACJE O METODZIE LE BON DEPART, KTÓRE DOTARŁY DO POLSKI POD KONIEC LAT 60. UBIEGŁEGO WIEKU. PROF. DR HAB. MARTA BOGDANOWICZ - DZIECIĘCY PSYCHOLOG KLINICZNY, DYREKTOR INSTYTUTU PSYCHOLOGII UNIWERSYTETU GDAŃSKIEGO, ZAŁOŻYCIELKA, WIELOLETNIA WICEPRZEWODNICZĄCA POLSKIEGO TOWARZYSTWA DYSLEKSJI, WICEPRZEWODNICZĄCA EUROPEJSKIEGO TOWARZYSTWA DYSLEKSJI, CZŁONEK MIĘDZYNARODOWYCH TOWARZYSTW NAUKOWYCH. JEJ PRACE I BADANIA DOTYCZĄ GŁÓWNIE PSYCHOLOGII KLINICZNEJ DZIECKA, DYSLEKSJI ROZWOJOWEJ, LEWORĘCZNOŚCI, PROFILAKTYKI NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH I TERAPII PEDAGOGICZNEJ. METODA DOBREGO STARTU JEST PRZEZNACZONA DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM I WCZESNOSZKOLNYM, NIEKTÓRE ĆWICZENIA MOGĄ BYĆ POLECANE DWU -,TRZYLATKOM. ZAŁOŻENIEM METODY JEST JEDNOCZESNE ROZWIJANIE FUNKCJI WZROKOWYCH, SŁUCHOWYCH, JĘZYKOWYCH, DOTYKOWO -KINESTETYCZNYCH I MOTORYCZNYCH ORAZ ICH WSPÓŁDZIAŁANIE ,CZYLI INTEGRACJA PERCEPCYJNO -MOTORYCZNA. FUNKCJE TE LEŻĄ U PODSTAW ZŁOŻONEJ CZYNNOŚCI CZYTANIA I PISANIA. METODA DOBREGO STARTU JEST WYKORZYSTYWANA W PRZEDSZKOLACH I SZKOŁACH, W PORADNIACH PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNYCH ZARÓWNO PODCZAS ZAJĘĆ INDYWIDUALNYCH JAK I ZESPOŁOWYCH. MOŻE BYĆ STOSOWANA W ODNIESIENIU DO DZIECI O PRAWIDŁOWYM ROZWOJU PSYCHOMOTORYCZNYM ( AKTYWIZUJĄC GO ), JAK RÓWIEŻ I DO DZIECI , KTÓRYCH ROZWÓJ JEST ZABURZONY. MDS MA TEŻ ASPEKT DIAGNOSTYCZNY ( SŁUŻY DO POZNANIA SŁABYCH I MOCNYCH STRON ROZWOJU DZIECKA). W PROGRAMIE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO MDS POWINNA WYSTĘPOWAĆ WŚRÓD INNYCH ZAJĘĆ ROZWIJAJĄCYCH FUNKCJE PERCEPCYJNO- MOTORYCZNE, TAKICH JAK: ZAJĘCIA PLASTYCZNE , ZABAWY RUCHOWE, GIMNASTYKA, RYTMIKA, ZAJĘCIA UMUZYKALNIAJĄCE, WYRÓŻNIAJĄC SIĘ SWOIM SPECYFICZNYM CHARAKTEREM . METODA TA SŁUŻY BOWIEM NIE TYLKO USPRAWNIANIU FUNKCJI, UCZESTNICZĄCYCH W PROCESIE CZYTANIA I PISANIA, LECZ ROZWIJA TAKŻE WSPÓŁDZIAŁANIE MIĘDZY NIMI CZYLI KOORDYNACJĘ WZROKOWO-SŁUCHOWO- RUCHOWĄ. METODA DOBREGO STARTU JEDNOCZEŚNIE KSZTAŁCI ZARÓWNO ZŁOŻONE FUNKCJE PSYCHICZNE - POZNAWCZE, JAK I FUNKCJE JĘZYKOWE, WARUNKUJĄCE TEMPO I SPRAWNOŚĆ NABYWANIA UMIEJĘTNOŚCI W CZYTANIU I PISANIU, MOWĘ, MYŚLENIE. GRUPOWY CHARAKTER ZAJĘĆ WPŁYWA NA ROZWÓJ EMOCJONALNY I ZACHOWANIA SPOŁECZNE.
METODĘ DOBREGO STARTU STOSUJE SIĘ W PROFILAKTYCE I EDUKACJI: W CELU WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM OD TRZECIEGO ROKU ŻYCIA
W RAMACH PRZYGOTOWANIA DZIECI DO PODJĘCIA NAUKI SZKOLNEJ-WSKAZANE JEST BY ZAJĘCIA TE PROWADZONE BYŁY W NAJSTARSZEJ GRUPIE PRZEDSZKOLNEJ ( PIĘCIOLATKI)
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)