Metodę bezpośredniej celowości ruchu (zadaniowa) - jej twórcą był R. Czyżewski. Jest
ona formą przejściową od ćwiczeń stosowanych w formie ruchów zabawowo-naśladowczych
do zadań wykonywanych według pewnych prawideł. Polega ona na zamierzonym zestawieniu
odpowiednio dobranej pozycji wyjściowej z przemyślanym przebiegiem ruchu
wykonywanym często z użyciem przyborów pomocniczych. Repertuar zadań obejmuje ruchy
proste, łatwo zrozumiałe, niewymagające długich wyjaśnień, wymuszające na dziecku
projektowany przebieg ruch i efekt działania. Istotne w tej metodzie jest powtarzanie tego
samego ruchu w celu przyswojenia sobie określonej czynności. Metoda ścisła jest ona
najstarszą stosowaną metodą w wychowaniu fizycznym dzieci. Metoda ścisła polega na ruchu
odwzorowanym z pokazu lub wykonywanym na podstawie słownego ujęcia ruchu. Ćwiczenia
wykonywane są jednakowo przez wszystkich ćwiczących, na komendę lub w podanym
rytmie. Stwarza to sytuacje dyscypliny, podporządkowania się, ale nie sprzyja wytworzeniu
atmosfery radości i swobody ruchowej, wyżycia się.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)