To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
O pożądanej jakości pracy menedżerskiej decydują: 1. trafne formułowanie rzeczywiście osiąganych celów,
2. zwracanie głównej uwagi na osiągane wyniki, a nie na trudności, które zawsze pojawiają się przy realizacji zadań,
3. umiejętności doboru zasobów i metod pod kątem legalności, skuteczności i sprawności działań,
4. umiejętności pozyskiwania pracowników do zamierzonych działań,
5. opieranie się na „mocnych stronach", czyli faktycznych atutach swoich podwładnych,
6. stopień odwagi, wytrwałości i konsekwencji w realizowaniu celów, jako przykład własnej postawy.
Nawyki skutecznego i sprawnego menedżera (1) I. Zarządzając organizacją ma się do czynienia z czteroma sytuacyjnymi realiami, nad którymi nie ma w zasadzie możliwości sprawowania skutecznej kontroli
1. czas szefa organizacji wydaje się należeć do wszystkich,
2. menedżerowie dopóty będą musieli być zawsze „do dyspozycji", dopóki nie podejmą zdecydowanych kroków dla zmiany tej rzeczywistości (jeżeli menedżer pozwoli przebiegowi wydarzeń decydować o tym, co robi, rozdrobni się w działaniach operacyjnych),
3. skuteczność i sprawność menedżera, jako członka organizacji, zależy od tego, czy i jaki użytek z jego układu robią inni członkowie tejże organizacji,
4. menedżer znajduje się nie poza a wewnątrz organizacji; to co się wewnątrz niej dzieje to wysiłek i koszty - rezultaty tylko występują na zewnątrz organizacji, bowiem organizacja spełnia się poprzez swój wkład w otoczenie zewnętrzne.
Nawyki skutecznego i sprawnego menedżera (2) II. Skuteczności i sprawności można się nauczyć. Trzeba sobie jednak odpowiedzieć na następujące pytania:
• co się na nie składa?
• czego się trzeba nauczyć?
• jakiego rodzaju będzie to nauka?
• czy będzie to wiedza (wiedzę zdobywa się systematycznie poprzez opanowywanie pojęć ogólnych i rozumienie występujących między nimi związków)?
• czy będzie to biegłość (możliwa do uzyskania poprzez ćwiczenia)?
• czy będzie to praktyka (wielokrotne powtarzanie tych samych elementów)?
Nawyki skutecznego i sprawnego menedże ra (3) III. Pięć nawyków skutecznego i sprawnego menedżera:
1. wie, na co poświęca czas pracy
• pracuje systematycznie nad zarządzaniem tą odrobiną czasu, którą kontroluje,
2. skupia się na otoczeniu organizacji
• „jakich rezultatów się ode mnie oczekuje" (koncentracja na wynikach nie na samej pracy),
3. buduje zespół pracowniczy na zaletach swoich podwładnych
(…)
… błędnych.
„Trudno oczekiwać zarządzania podwładnymi od szefów, którzy samymi sobą nie potrafią pokierować tak, by osiągnąć skuteczność"
Peter Drucker
„Nigdy nie natknąłem się choćby na jednego menedżera, który by się skutecznym urodził. ... Wszyscy ci skuteczni musieli się sprawności (efektywności) nauczyć"
Peter Drucker
Role menedżerskie jako odzwierciedlenie treści pracy menedżerskiej
Standardowe…
… uzyskania pożądanego rezultatu wdanej sytuacji działania. W literaturze poświęconej zarządzaniu wskazuje się na cztery ważne rodzaje umiejętności kierowniczych: Techniczne, interpersonalne, koncepcyjne oraz diagnostyczne i analityczne.
Umiejętności menedżerskie (2)
- umiejętności techniczne (technical skill) - umiejętności niezbędne do wykonywania lub zrozumienia zadań związanych z daną organizacją…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)