Maszyny sterowe początkowo wykonywane były jako parowe. Znajdowały one zastosowanie na statkach napędzanych tłokową maszyną parową lub turbiną i obecnie nie są więcej używane. Przez pewien czas instalowano elektryczne maszyny sterowe(rys.) składające się z silnika elektrycznego i przekładni ślimakowej i zębatej napędzającej zaopatrzony w uzębienie sektor(kwadrat).Również i ten rodzaj maszyn sterowych zaniknął wobec licznych wad, jakie wykazywał, i obecnie praktycznie na statkach handlowych stosuje się wyłącznie elektrohydrauliczne tłokowe maszyny sterowe. Schemat działania takiej maszyny przedstawia rysunek. Płetwa steru poruszana jest przez ruch tłoczyska wywołany ciśnieniem oleju działającego na tłoki. Ciśnienie oleju wytwarzane jest przez pompę, której działanie sterowane jest(w wypadku przedstawionego rozwiązania) za pośrednictwem hydraulicznego telemotoru. Telemotor z kolei wprowadzany jest w ruch przez obrót koła sterowego. Obok maszyn tłokowych stosowane są również elektrohydrauliczne maszyny skrzydełkowe(rys.).Maszyny tego typu umieszczone są bezpośrednio na trzonie sterowym, przy czym zamocowana na nim głowica maszyny zawiera trzy skrzydła poruszające się w podzielonej na trzy przedziały obudowie. Olej doprowadzany jest pod ciśnieniem do poszczególnych przedziałów w zależności od kierunku wychylenia płetwy. Skrzydełkowe maszyny sterowe stosuje się rzadziej ze względu na trudności z uszczelnieniem poszczególnych elementów ruchomych. Elektrohydrauliczne maszyny tłokowe dzielą się na dwie podstawowe grupy: maszyny cięgnowe oraz maszyny z jarzmem ślizgowym (Rapsona)-(rys.).W maszynach cięgnowych ruch tłoczysk maszyny przenoszony jest na jarzmo zamocowane na trzonie za pośrednictwem cięgien zamocowanych obrotowo w tłoczysku i w jarzmie(rys.)Natomiast w maszynach z jarzmem ślizgowym ruch tłoczysk działa przy zmiennej odległości ich osi od osi trzonu sterowego, dzięki czemu moment obrotowy wytwarzany przez maszynę rośnie w miarę wychylenia steru(rys.). Bywają również maszyny łączące cechy maszyn ciągowych z maszynami z jarzmem ślizgowym, w których jarzmo na trzonie sterowym wyposażone jest w wycięcie dla kostki ślizgowej. Zakończenie cięgna jest osadzone obrotowo w kostce ślizgowej, dzięki czemu cięgno w czasie ruchu tłoczyska pozostaje w jego płaszczyźnie. Maszyny sterowe elektrohydrauliczne wyposażone są w dwa identyczne zespoły składające się z silnika elektrycznego i pompy. W ten sposób jeden z zespołów stanowi zespół rezerwowy. Napędzane przez silniki elektryczne pompy są obecnie pompami wielotłokowymi
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)