Napędy w układach technicznych-opracowane zagadnienia na kolokwium z wykładu

Nasza ocena:

3
Pobrań: 252
Wyświetleń: 3843
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Napędy w układach technicznych-opracowane zagadnienia na kolokwium z wykładu - strona 1

Fragment notatki:

zagadnienia takie jak: napędy hydrauliczne, zalety układu hydrostatycznego, wady układu hydrostatycznego, pompy wyporowe silniki wyporowe, podstawowe parametry silników, siłowniki hydrauliczne, elementy sterujące kierunkiem przepływu, filtry, akumulatory, napędy elektryczne, analiza ruchu napędu, zasady doboru silników elektrycznych, zalety napędu elektrycznego. Ponadto, notatka zawiera informacje na temat: napęd elektryczny, równanie ruchu napędu elektrycznego, podział elementów napędu i sterowania hydraulicznego na grupy, odbiornik, elementy hydrauliczne sterujące kierunkiem przepływu, serwozawory.

1.Napęd elektryczny- zadanie. Napędy grupowy, jednostkowy, wielosilnikowy Nazwy napedu elektrycznego wywodza się od zmiany maszyny parowej na silnik elektryczny, który poprzez przekladnie pasowe poruszal grupe maszyn. Jeżeli silnik jest z przetwornikami elektromechanicznymi to mówimy o napędzie elektrycznym Zadania napędu- wprowadzenie maszyny roboczej (napędzanej ) w stan ruchu. Mogą to być: ruch obrotowy, r. Liniowy, skokowy, postępowo- zwrotny Napęd grupowy- używany do napędu grupy maszyn napęd jednostkowy- 1 silnik napedza 1 maszyna Napęd wielosilnikowy - do 1 maszyny stosuje się kilka silników. Wplyw na rozwoj napedu miał: -postep w dziedzinie elementow ukl. Napedowego -automatyzacja tych układów wraz ze wzrostem rodzajow i typow elementow sterowania napedem elektrycznym.3. Równanie ruchu napędu elektrycznego ( bilans energetyczny, równanie mocy) Ruch jest podstawową formą zamiany energii elektrycznej na mechaniczną. Rozpatrując zagadnienia ruchu dążymy do określenia różnych wielkości mechanicznych jak: prędkości kątowej, kąta obrotu, drogi, prędkości, przyśpieszenia, sił i momentów, które to określają charakter ruchu. Równanie ruchu napędu może być wprowadzone dwojako: a)bezpośrednio z II prawa Newtona dla ruchu liniowego [n suma i=1 (Fi=d/dt*mv)] lub ruchu obrotowego:[ n suma i=1(Mi=d/dt*Jω.)]gdzie F,M- wektory sił i momentów v,ω- wektorowe prędkości (liniowa, kątowa) b)z bilansu energetycznego układu silnik- maszyna obciążająca Ee= Em+ Ek ;Em- energia mechaniczna pobrana Ek- energia kinetyczna mas wirujących Ee- energia dostarczona przez silnik elektryczny(energia silnika) Wynik równania z prawa Newtona i bilansu elektrycznego będzie ten sam Różniczkując równanie energii względem czasu otrzymujemy równanie mocy:[dEe/dt=dEm/dt+Dek/dt] Pe=Pm+Pk 4.Zalety i wady sprzężonego powietrza i napędu pneumatycznego ZALETY POWIETRZA: 1.Powszechna dostępność 2.Po wykorzystaniu energii zawartej w sprzężonym powietrzu nie trzeba go zwracać do sieci i ewentualnie wymieniać 3.Powietrze jest bezpieczne i czyste (nie grozi porażeniu, nie zanieczyszcza otoczenia w razie uszkodzenia instalacji) 4.Jest dobrym źródłem do wytworzenia sił w granicach od kilku daN do kilkunastu kN. Zwykle przy ciśnieniu 0,4 - 1,6 MPa WADY POWIETRZA: Wadą jest jego duża ściśliwość ok. 2 tyś razy większa niż oleju, co utrudnia uzyskiwania powolnych i płynnych ruchów mechanizmów pneumatycznych ZALETY NAPĘDÓW PNEUMATYCZNYCH Należy zaliczyć prostą konstrukcję stosowanych urządzeń, łatwość automatyzacji i konserwacji oraz duża szybkość działania, możliwość ciągłej kontroli obciążęń i zespołów maszyn technologicznych, łatwe zabezpieczenie układów napędowych przed przeciążeniem oraz nastawianie obciążenia maksymalnego, łatwa obsługa elementów sterowniczych, duża trwałość urządzeń przy prawidłowej ich eksploatacji oraz łatwość wymiany zużytych części lub całych zespołów

(…)

…, maksymalnej wartości ciśnienia, które może wytworzyć pompa.
Elementy sterujące kierunkiem przepływu: a) zawór zwrotny; b) rozdzielacz - steruje strumieniem cieczy do określonego miejsca obwodu hydraulicznego najczęściej do jednej z komór siłownika lub silnika: dzielą się na grupy: suwakowe, gniazdowe; c) zawory sterujące ciśnieniem - zawory maksymalne (zawór przelewowy i zawór bezpieczeństwa), zawór bezp…
… sterujące prędkością i kierunkiem przepływu: elementy logiczne, zawory dławiąco-zwrotne, zawory zwrotne, zawory szybkiego spustu, zawory alternatywy i koniunkcji; c) elementy przygotowania sprężonego powietrza: filtry, zawory redukcyjne, zawory filtrująco- redukcyjne, smarownice; d) elementy przewodzące czynnik roboczy: przewody pneumatyczne, złączki, przyłączki, tłumiki hałasu.
Elementy sterujące…
…. Przy doborze silników obecnie nie wystarczają już charakterystyki statyczne(mechaniczne), a należy uwzględnić zjawiska występujące w stanach dynamicznych nie tylko w samym silniku ale także w obciążeniu (elementy sprężyste , luzy w przekładniach). Z tego względu ideowy schemat zautomatyzowanego przedstawia się jak poniżej Gdzie:
-JS-impuls sterujący-BS- blok sterowania
-PM-przekształtnik mocy
-PEM…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz