Materiały i wyroby do budowy mostów - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 280
Wyświetleń: 1155
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Materiały i wyroby do budowy mostów - wykład - strona 1 Materiały i wyroby do budowy mostów - wykład - strona 2 Materiały i wyroby do budowy mostów - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Materiały i wyroby do budowy mostów
Uwagi ogólne
Na wybór materiałów i wyrobów do budowy mostów mają wpływ różne czynniki takie, jak:
- obciążenia użytkowe,
- lokalizacja mostu i warunki środowiskowe,
- przewidywany okres użytkowania,
- udział materiałów i wyrobów w kosztach budowy i utrzymania.
Rozpatrując obciążenia ruchome trzeba uwzględniać:
- rodzaj, wartość obciążenia i jego strukturę,
- spodziewane proporcje obciążenia ruchomego do obciążenia stałego,
- charakter oddziaływań dynamicznych,
- efekty zmęczeniowe wywołane wielokrotną powtarzalnością obciążeń.
Zgodnie z przedstawionym kryterium inne wymagania materiałowe będą istot­ne przy projektowaniu kładki dla pieszych, a inne dla mostu kolejowego, również odmienne wymagania stawia się materiałom stosowanym do budowy pomostów i podpór tego samego mostu. Obciążenia przęsła kładki dla pieszych są ąuasista-tyczne, wolnozmienne o charakterze powierzchniowym o umiarkowanej wartości, natomiast mostu kolejowego - o znacznej wartości, skupione przemieszczające się z dużą prędkością i częstotliwością wywołują drgania i efekty zmęczeniowe.
Lokalizacja mostu, charakter przeszkody, warunki hydrologiczne i geologicz­ne wiążą materiał z możliwym systemem konstrukcyjnym, rozpiętością przęseł i wysokością podpór, a również z uwarunkowaniami technologicznymi. Lokalizacja obiektu (wymagania komunikacyjne) mogą też powodować, że znaczące będą od­działywania nie związane z ruchem pojazdów, np. wiatrem dla mostów wyniesio­nych wysoko nad terenem.
Obiekty mostowe są bezpośrednio narażone na wpływy atmosferyczne:
- wilgoci, opadów deszczu, śniegu,
- cyklicznych zmian temperatury rocznych i dobowych, dodatnich i ujemnych,
— nasłonecznienia,
- działania wód gruntowych, płynących i lodu (kry).
Powietrze, woda, opady zawierają w większym lub mniejszym stopniu zanie­czyszczenia chemiczne. Ponadto utrzymanie ruchu na zelektryfikowanych drogach szynowych wywołuje np. prądy błądzące, a utrzymanie dróg samochodowych wy­maga stosowania środków chemicznych zapobiegających gołoledzi. W rezultacie środowisko oddziałuje fizycznie, chemicznie, fizykochemicznie, mechanicznie, bio­logicznie powodując degradację materiałów i wyrobów skracającą okres bezpiecz­nego użytkowania. A zatem przy doborze materiałów zawsze trzeba uwzględniać ich odporność na oddziaływanie środowiska, aby była zapewniona odpowiednia trwa­łość konstrukcji. Obiekt mostowy w przyjętym okresie użytkowania powinien speł­niać odpowiednie wymagania dotyczące jego trwałości rozumianej jako zdolność do użytkowania przy zachowaniu cech wytrzymałościowych i eksploatacyjnych, których miernikiem są stany graniczne nośności i użytkowatności. A zatem znane warunki bezpieczeństwa dla stanu granicznego nośności i użytkowalności: ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz