Materiały na przęsła - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 84
Wyświetleń: 798
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Materiały na przęsła - wykład - strona 1 Materiały na przęsła - wykład - strona 2 Materiały na przęsła - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Materiały na przęsła
W doborze materiałów konstrukcyjnych na przęsła wiodącą rolę odgrywająjuż obciążenia. Przy dominujących obciążeniach stałych (ciężar własny i wyposażenie) lub obciążeniach ąuasi-statycznych wolnozmiennych istotną cechą będzie wytrzy­małość materiałów ewentualnie ich odporność na wpływy reologiczne ograniczają­ce przyrost odkształceń (ugięć) w okresie eksploatacji. Problem doboru materiałów komplikuje się, gdy mogą wystąpić efekty dynamiczne i zmęczeniowe, a więc w mostach drogowych i kolejowych tym bardziej, że są one jeszcze bardzo zróżni­cowane. Największą odporność na wpływy dynamiczne i zmęczeniowe powinny wykazywać pomosty narażone na bezpośrednie naciski kół pojazdów. Dominujące są w tym przypadku obciążenia ruchome w porównaniu z obciążeniami stałymi przy stosunkowo małej sztywności pomostu. Przyjmowanie materiałów o wysokiej wy­trzymałości w celu zwiększenia nośności pomostu obniżającym jednocześnie ciężar stały i sztywność nie jest w tym przypadku preferowane.
Podwyższenie wytrzymałości obniża z reguły graniczną odkształcalność, a materiał zwykle staje się bardziej kruchy (stal również ze spadkiem temperatury) , i mniej wrażliwy na wpływy dynamiczne i zmęczeniowe. Zwiększenie wytrzymałoś- i ci niektórych materiałów (np. betonu) zwiększa również moduł sprężystości, a tym [ samym niepotrzebnie zwiększa sztywność (przy niezmienionej, ze względów kon- i strukcyjnych grubości płyty pomostowej) obniżając odkształcalność. W rezultacie nadmiernie wysoka wytrzymałość materiałów w pomoście może prowadzić do po­wstania spękań i zarysowań i w efekcie spowodować obniżenie nośności i trwałości.S Podobnie stosowanie materiałów o podwyższonej wytrzymałości nie jest w zasa­dzie zalecane dla elementów prętowych stężeń, ze względu na możliwości wybo-czenia przy dużej smukłości. Oddzielną kwestią jest oczywiście problem kosztów. Zastosowanie materiałów o nadmiernej wytrzymałości na ogół zwiększa koszt wy­konania pomostu czy stężeń.
W przypadku dźwigarów głównych na dobór materiałów konstrukcyjnych oprócz obciążeń ma wpływ przyjęty system konstrukcyjny i rozpiętości przęseł. Zastosowanie materiałów o podwyższonej wytrzymałości może zmniejszyć o kilka­naście, a nawet o kilkadziesiąt procent ciężar stały. Tym samym zmniejszają się obciążenia przekazywane na podpory i fundamenty, a zatem również pojawia się możliwość zmniejszenia ich ciężaru i kosztu budowy. Wraz ze wzrostem rozpiętości zwiększa się udział obciążeń stałych w stosunku do obciążeń ruchomych, a zatem maleją wpływy dynamiczne i zmęczeniowe. Ze wzrostem rozpiętości na ogół wy­móg sztywności (ograniczenia ugięć) staje się ostrzejszy niż nośności przekrojów.


(…)

… podlegają skutkom obciążeń ruchomych, które wymu­szają określone drgania czy odkształcenia. A zatem przy doborze tych materiałów również trzeba uwzględnić wymienione czynniki. Dodatkowo przy doborze wyro­bów warto pamiętać, że elementy wyposażenia mogą być narażone na wandalizm i bezmyślność ludzką.
Niestety nie da się tak zoptymalizować doboru wszystkich materiałów i wyro­bów do budowy mostów…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz