To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Materiały i wyroby na wyposażenie mostów
Z przykładowego zestawienia podanego w punkcie 2.1 wynika, że trwałość elementów wyposażenia mostów jest znacznie mniejsza od trwałości konstrukcji. Fakt ten ma istotny wpływ na sumaryczne nakłady na elementy wyposażenia obejmujące łącznie fazę budowy i fazę użytkowania. Przyjmując za [15], że przeciętnie nakłady na wyposażenie wynoszą ok. 16% kosztów budowy obiektu mostowego, a koszty napraw i rekonstrukcji elementów wyposażenia wynoszą rocznie średnio 0,7% wartości obiekta (K0) przy łącznych ok. 1,2%, to w okresie np. 60 lat użytkowania całkowite nakłady na wykonanie i utrzymanie elementów wyposażenia (Kw) wyniosą:
Koszt ten stanowi więc ok. 60% kosztu budowy nowego obiektu, a zatem dobór odpowiednich materiałów i wyrobów na wyposażenie mostów ma istotne znaczenie. Dbałość o nawierzchnie, izolacje, systemy odwodnienia i odprowadzenia wody, urządzenia dylatacyjne, urządzenia zabezpieczenia ruchu wpływa nie tylko na poprawę trwałości, komfortu i bezpieczeństwa użytkowników, ale również przynosi wymierny efekt ekonomiczny.
Nawierzchnia jezdni mostów drogowych jest z reguły konstrukcją wielowarstwową i musi być rozpatrywana systemowo. W skład nawierzchni układanej na podłożu betonowym mogą wchodzić następujące warstwy:
- warstwa gruntująca, zaporowa,
- warstwa filtracyjno-odpowietrzająca,
- izolacja,
- warstwa rozprężająco-odsączająca,
- warstwa ochronna,
- warstwa ścieralna.
Pomiędzy niektórymi z wymienionych warstw mogą być jeszcze stosowane tzw. warstwy sczepne.
Nawierzchnia, oprócz zdolności przenoszenia reakcji pionowych i poziomych wywołanych ruchem kół (odpowiedniej nośności i przyczepności poszczególnych warstw), odprowadza wodę z trzech poziomów: z powierzchni jezdni, powierzchni izolacji, powierzchni płyty betonowej. W zależności od wytrzymałości, przyczepności i szczelności materiałów nawierzchniowych liczba warstw może być redukowana nawet do j ednej. W ostatnim przypadku nawierzchnia może być układana również na podłożu stalowym oraz na chodnikach. Taka nawierzchnia np. o spoiwie metakrylowym lub epoksydowym (z żywicy epoksydowej zmiękczonej bitumami) musi spełniać wymagania podane przykładowo w tablicy 2.4.
Aprobaty techniczne podają wymagania dla różnych materiałów na poszczególne warstwy łącznie z informacją o możliwości ich łączenia z innymi warstwami.
Na izolacje stosuje się głównie papy zgrzewalne i samoprzylepne (papy poli-mero-asfaltowe na osnowie z włókniny, siatki polipropylenowej) mastyks, rzadziej powłoki polimerowe wykonywane techniką natryskową. Na warstwę ochronną stosuje się papy ochronne, zaprawy żywiczno-cementowe (PCC) czy tzw asfalt twar
(…)
… nośności trwałości i bezpieczeństwa. Ogólnie warto przypomnieć, że elementy wyposażenia należy wykonywać z materiałów:
- wytrzymałych, sprężystych, odpornych na starzenie się, na zmęczenie, na drgania, na wpływy reologiczne,
- niewrażliwych na opady atmosferyczne, na promieniowanie, na wpływ wysokich i niskich temperatur,
- odpornych na agresywne działanie środków odladzających, produktów naftowych…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)