To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Izolacja mostu
Izolacja mostu jest częścią nawierzchni, układaną bezpośrednio na płycie pomostowej. Zadaniem izolacji jest zabezpieczenie pomostu konstrukcji przed wodą orjadowąa także przed wszystkimi szkodliwymi substancjami, które mogą przeniknąć do konstrukcji z jezdni czy chodników np7sól stosowana do zimowego utrzymania dróg. Izolacja musi być układana na odpowiednio wyprofilowanej płycie pomostowej, mającej tak ukształtowane spadki, że przedostająca się przez pory w nawierzchni woda zostanie odprow? dzona do systemu sączków czy wpustów. Izolacja pomostu przy wpustach, w celu ułatwienia spływu wody, powinna być wprowadzona na kołnierze dolnych elementów, umieszczonych poniżej poziomu wierzchu płyty pomostu. Płyta pomostowa musi być gładka, mieć spadki poprzeczne i podłużne umożliwiające odprowadzanie wody do urządzeń odwadniających i mieć parametry wytrzymałościowe gwarantujące dobrą przyczepność izolacji do podłoża. W przypadku płyt betonowych podstawowym parametrem jest wytrzymałość podłoża na odrywanie, która powinna wynosić średnio 1,5 MPa, a w żadnym przypadku nie powinna być mniejsza od 1,0 MPa. Również musi być zagwarantowana odpowiednia przyczepność izolacji do podłoża. W przypadku izolacji arkuszowych powinna wynosić ona w próbie odrywania min 0,4 MPa, przy temperaturze badania powyżej 22°C i 0,7 MPa przy temperaturze badania 8°C. W przypadku izolacji powłokowych natryskiwanych wytrzymałość na odiywanie nie powinna być mniejsza od 1,0 MPa. Współcześnie izolacje na mostach są wykonywane najczęściej z materiałów bitumicznych (papy samoprzylepne, papy zgrzewane, mastyksy). Minimalna grubość izolacji arkuszowej (np. papy) powinna wynosić 5 mm, a izolacji powło kowej 2 mm. Stosuje się również izolacje wykonywane z żywic poliuretanowych nakładanych metodą natryskową czy w postaci pasty. W przypadku jezdni obciążonych ruchem o mniejszej intensywności lub na chodnikach wykonywane są również izolacje z żywic syntetycznych (poliuretanowych, epoksydowych, niekiedy również modyfikowanych materiałami bitumicznymi), pełniącymi równocześnie funkcję nawierzchni.
Warstwa izolacyjna może być pokryta warstwą ochronną, która ma za zadanie chronić izolację przed uszkodzeniami np. w czasie układania nawierzchni czy przed samą nawierzchnią np. w mostach kolejowych (tłuczeń). Warstwę ochronną w mostach drogowych może pełnić dolna warstwa nawierzchni. W mostach kolejowych może być wykonana z betonu zbrojonego, warstwy betonu asfaltowego (piaskowego) czy specjalnych preparatów wchodzących w skład systemów do izolacji
pomostów mostów kolejowych.
Dodatkowo w obrębie nawierzchni powinny być uszczelnione wszystkie styki
np. pomiędzy nawierzchnią a krawężnikiem.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)