Mass media a przemoc

Nasza ocena:

3
Pobrań: 42
Wyświetleń: 1330
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Mass media a przemoc - strona 1 Mass media a przemoc - strona 2

Fragment notatki:


14. Mass media a przemoc
1. Agresja. Zakres definicyjny
 agresja - zachowanie, któremu nie muszą towarzyszyć negatywne emocje, np. złość
 zachowanie to może przyjmować formę zarówno agresji fizycznej, jak i werbalnej
 agresja jest celowa - niezależnie czy zakończona zostanie sukcesem czy porażką
 agresja - ma na celu wyrządzenie krzywdy lub spowodowanie przykrości
2. Agresja a przemoc
 przemoc w odróżnieniu od agresji odnosi się jedynie do osób
3. Dwa typy agresji w mass mediach
 agresja emocjonalna (gniewna, wroga) - akt agresji poprzedzony uczuciem gniewu, którego celem jest zadanie bólu lub spowodowanie obrażeń fizycznych, często towarzyszą jej warunki sytuacyjne, np. frustracja, atak fizyczny czy też obelga słowna, którego prowokują sprawcę
 agresja instrumentalna - akt agresji, którego motywem jest uzyskanie kosztem ofiary pewnych korzyści, przemoc jest w tym wypadku jedynie środkiem do zrealizowania wyznaczonego celu, np. mecz hokejowy
4. Przemoc w mass mediach a typ odbiorcy
 z jednej trony mamy do czynienia z precyzyjnie dobranymi obrazami i tekstami, które mają prezentować zachowania agresywne
 z drugiej strony, mamy odbiorcę o określonych potrzebach, wrażliwości i doświadczeniach
5. Telewizja jako medium przemocy
 medium najsilniej działające, przyczyniające się pośrednio do wzrostu przemocy
6. Inne media przemocy, kino, prasa, książka
7. Specyficzne nośniki przemocy
kreskówki - bajki dla dzieci czy dorosłych - większość czasu przed telewizorem dzieci spędzają bez opieki, dla dzieci duże znaczenie mają ekranowi idole
 informacje i reportaże, czyli przemoc rzeczywista
 według badań, programy informacyjne największą oglądalność zyskują w okresach dramatycznych i zbrodniczych wydarzeń
 zasada charakter „in action” - uwaga odbiorców koncentrowana jest np. na znanym gangsterze, a nie na popełnionych przez niego przestępstwach („Dług”)
 wydarzenia i transmisje sportowe - zdrowa rywalizacja czy agresja
 reklama jako specyficzny nośnik agresji
 gra komputerowa jako sposób zapanowania nad światem
8. Krótko- i długotrwałe efekty oddziaływania treści agresywnych
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz