To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
14. Mass media a przemoc
1. Agresja. Zakres definicyjny
agresja - zachowanie, któremu nie muszą towarzyszyć negatywne emocje, np. złość
zachowanie to może przyjmować formę zarówno agresji fizycznej, jak i werbalnej
agresja jest celowa - niezależnie czy zakończona zostanie sukcesem czy porażką
agresja - ma na celu wyrządzenie krzywdy lub spowodowanie przykrości
2. Agresja a przemoc
przemoc w odróżnieniu od agresji odnosi się jedynie do osób
3. Dwa typy agresji w mass mediach
agresja emocjonalna (gniewna, wroga) - akt agresji poprzedzony uczuciem gniewu, którego celem jest zadanie bólu lub spowodowanie obrażeń fizycznych, często towarzyszą jej warunki sytuacyjne, np. frustracja, atak fizyczny czy też obelga słowna, którego prowokują sprawcę
agresja instrumentalna - akt agresji, którego motywem jest uzyskanie kosztem ofiary pewnych korzyści, przemoc jest w tym wypadku jedynie środkiem do zrealizowania wyznaczonego celu, np. mecz hokejowy
4. Przemoc w mass mediach a typ odbiorcy
z jednej trony mamy do czynienia z precyzyjnie dobranymi obrazami i tekstami, które mają prezentować zachowania agresywne
z drugiej strony, mamy odbiorcę o określonych potrzebach, wrażliwości i doświadczeniach
5. Telewizja jako medium przemocy
medium najsilniej działające, przyczyniające się pośrednio do wzrostu przemocy
6. Inne media przemocy, kino, prasa, książka
7. Specyficzne nośniki przemocy
kreskówki - bajki dla dzieci czy dorosłych - większość czasu przed telewizorem dzieci spędzają bez opieki, dla dzieci duże znaczenie mają ekranowi idole
informacje i reportaże, czyli przemoc rzeczywista
według badań, programy informacyjne największą oglądalność zyskują w okresach dramatycznych i zbrodniczych wydarzeń
zasada charakter „in action” - uwaga odbiorców koncentrowana jest np. na znanym gangsterze, a nie na popełnionych przez niego przestępstwach („Dług”)
wydarzenia i transmisje sportowe - zdrowa rywalizacja czy agresja
reklama jako specyficzny nośnik agresji
gra komputerowa jako sposób zapanowania nad światem
8. Krótko- i długotrwałe efekty oddziaływania treści agresywnych
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)