Trzy płaszczyzny wpływu mass mediów na odbiorcę

Nasza ocena:

3
Pobrań: 126
Wyświetleń: 2590
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Trzy płaszczyzny wpływu mass mediów na odbiorcę - strona 1 Trzy płaszczyzny wpływu mass mediów na odbiorcę - strona 2 Trzy płaszczyzny wpływu mass mediów na odbiorcę - strona 3

Fragment notatki:


TRZY PŁASZCZYZNY WPŁYWU MASS MEDIÓW NA ODBIORCĘ
- wpływ w płaszczyźnie poznawczej - definiowanie sytuacji społecznej i konstruowanie obrazu rzeczywistości - media stanowią ważne źródło informacji o świecie
o odbiorca aktywny - problem dyslokacji, czyli jakie jest odniesienie doświadczenia medialnego do praktycznych kontekstów życia codziennego odbiorcy o odbiorca bierny - kultywowanie głównego nurtu kultury, czyli odbiorca stopniowo przejmuje definicję rzeczywistości prezentowaną w mediach - ustalanie porządku dziennego o media kształtują wyobrażenia na temat tego, co jest ważne o media wpływają na to, jak interpretujemy rzeczywistość
- koncepcja luki informacyjnej o do człowieka dociera coraz większa ilość informacji (złożonych) o zakłada się, że media wpływają w istotny sposób na lukę informacyjną
o otwarta luka informacyjna o zamknięta luka informacyjna - wpływ w płaszczyźnie emocjonalnej o nacisk na charakter związku, jaki zachodzi pomiędzy mass mediami a odbiorcą
• pobudzenie emocjonalne • rozładowanie emocjonalne • przeżycie zastępcze
• uzależnienie - wpływ w płaszczyźnie behawioralnej • aktywacja procesów wolicjonalnych • dezaktywacja procesów wolicjonalnych TRZY PŁASZCZYZNY WPŁYWU MASS MEDIÓW NA DZIECI 1. WPŁYW W PŁASZCZYŹNIE POZNAWCZEJ 2. podstawowe funkcje i. funkcja wychowawcza - budowanie określonego systemu wartości ii. funkcja edukacyjna - dostarczanie wiedzy iii. funkcja budowania tożsamości 3. zaciera się granica pomiędzy socjalizacją pierwotna a wtórną
4. dzieci muszą być przygotowane do krytycznego postrzegania i interpretowania rzeczywistości 5. rola rodziców - dialog - jeśli nie - człowiek poszukuje wzorców poza domem 6. kult młodości 7. kultura prefiguratywna 2. WPŁYW W PŁASZCZYŹNIE EMOCJONALNEJ • samo funkcjonowanie mediów zmieniło życie człowieka - uzależnienie od mediów 3. WPŁYW W PŁASZCZYŹNIE BEHAWIORALNEJ • nadaktywność dziecka • bierne uczenie się
• Pokemony czy Teletubisie? • książka a telewizja? 4. WNIOSEK - DZIECKU POTRZEBNE SĄ RÓŻNE FORMY KOMUNIKOWANIA I AKTYWNOŚCI POZNAWCZEJ WPŁYW MASS MEDIÓW NA ŻYCIE SPOŁECZNE
1. kompresja czasu • doświadczanie symultaniczności - doświadczanie wielu wydarzeń jako dziejących się w tym samym czasie/w tym samym miejscu

(…)

… naoczności - pojawienie się
hiperprzestrzeni 3. hiperrzeczywistość - pomiędzy rzeczywistością a fikcją
• media - okno na świat? • media zwierciadło rzeczywistości? • poczucie autentyzmu - efekt naoczności • media jako kalejdoskop • powiększa się zakres zjawisk i zdarzeń, z którymi jesteśmy konfrontowani poprzez mass media • mass media tworzą własną rzeczywistość, która może zastąpić naszą - imagologia • symulakry - przestawienia zastępujące rzeczywistość
4. chaos - walka z nudą
• wszystko jest ważne, jeśli przyciągnie uwagę odbiorcy • jeśli temat wyczerpie swoją atrakcyjność - znika, nawet jeśli problem nie został rozwiązany
zapping o doświadczanie wszystkich programów naraz o możliwość bycia wszędzie o brak możliwości bycia gdziekolwiek WPŁYW MASS MEDIÓW NA KONTAKTY POŚREDNIE - ludzie mają dostęp do informacji z odległych źródeł, bez wychodzenia z domu - możliwość zdobycia wiedzy o warunkach życia zasadniczo odmiennych od naszych - możliwość porównania z innymi obszarami kulturowymi o odkrycie wielu wspólnych elementów
o zdystansowanie się wobec własnej rzeczywistości o doświadczenia zderzenia wartości, norm i wzorów kulturowych, w efekcie chęć
odrzucenia wszystkiego, co obce - mass media…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz