Markus- Ja w myśli i pamięci

Nasza ocena:

5
Pobrań: 252
Wyświetleń: 1652
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Markus- Ja w myśli i pamięci - strona 1 Markus- Ja w myśli i pamięci - strona 2 Markus- Ja w myśli i pamięci - strona 3

Fragment notatki:


Markus - "Ja w myśli i pamięci" efekt coctail - party - wyłapywanie własnego imienia w gwarze, zbadane za pomoca procedury dwydzielnego słuchania. Człowiek wyłapuje tylko informacje które bezpośrednio odnoszą się do "ja". Tylko one mogą przedostać się przez barierę uwagi, którą otacza się osoba badana.
Przetwarzanie informacji społecznych: obserwacja, selekcja, kategoryzacja, opis, organizacja, integracja, wykorzystanie, magazynowanie. Reprezentacje poznawcze - żeby zrozumieć zachowanie jednostki musimy zrozumieć, w jaki sposób reprezentuje lub strukturalizuje ona świat. Struktury wiedzy: - zawierają materiał podobny lub pamięciowo powiązany
- wykorzystywane do organizowania i interpretowania informacji
Neisser - schematy schematy - struktura wewnętrzna podmiotu, przekształcona przez doświadczenie i specyficzna względem tego, co jest spostrzegane
Rozwój schematów Idea schematu ważna dla koncepcji Piageta - rozwój to proces przekształcania struktur prostych w złożone
Jednostka musi osiągną poznawczą harmonię ze światem, co robi dzięki:
- asymilacji - oddziaływanie na świat i zmienianie dostępności bodźców tak, my odpowiadały schematom podmiotu
- akomodacji - rozumienie własnych struktur lub schematów w taki sposób, by lepiej reprezentowały rzeczywistość
we wczesnym dzieciństwie: większość schematów, które wykształcamy ma ziązek z Ja. Piaget nazywa to egocentryzmem. Funkcja schematów: - strukturalizacja bodźców napływających ze świata zewnętrznego i wyciąganie wniosków z ograniczonych informacji
- szybkie porządkowanie i interpretowanie złożonej sekwencji zdarzeń
PRZETWARZANIE INFORMACJI O SOBIE Cechą charakterystyczną rozwijającego się "ja" jest aktywna organizacja poznawcza. Poznawcze podejście do Ja Ja (wg. Kelly, Epstein, Coopersmith) - zbiór struktur poznawczych, organizujących, modyfikujących i integrujących funkcjonowanie podmiotu.
Jest to zarówno struktura jak i proces. Podobieństwo do definicji schematu Neissera - ja jest wzorcem dla działania (procesem) i strukturą Schematy Ja Ludzie różnią się między sobą, ponieważ różnią się ich struktury poznawcze czy systemy schematów.
Schematy Ja kształtują się w wyniku wielokrotnych podobnych kategoryzacji i ocen zachowania, dokonywanych przez nas samych i przez innych Dzięki tym schematom: - rozumiemy własne doświadczenia społeczne
- szukamy informacji o Ja
- kierujemy uwagę na zachowania, zawierające informacje o różnych aspektach Ja


(…)

…, zapamiętywanie cytatu związanego z daną płcią. -> kobiety 63 % cytatów pozytywnych dla kobiet, mężczyźni - 37% też dotyczących kobiet)
- Michel, Ebbesen, Zeiss - osoby wypełniające kwestionariusz lepiej pamiętają swoje osobowościowe aktywa
- Wallen - badani otrzymywali rzekome oceny ich przyjaciół wobec nich, przypominając je sobie osoby wykazywały tendencję do zmieniania ich zgodnie ze swoją samooceną…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz