To tylko jedna z 9 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Marketingowe myślenie o polityce Marketing jako proces odnosi się do wymiany, w której z jednej strony mamy sprzedawcę produktu lub usługi, a z drugiej - konsumenta. Celem strategii marketingowych, opracowywanych zgodnie z marketingiem mix, jest urzeczywistnianie tej wymiany w taki sposób, aby maksymalizować satysfakcję obu stron. Marketingowe podejście do polityki Porównywanie kandydata do produktów przemysłowych jest zbyt duŜym uproszczeniem. Kandydat jest raczej dostawca pewnego rodzaju usług. Rzeczywistym produktem jest platforma kampanii , na którą składają się takie elementy jak: (1) ogólny program wyborczy kandydata wynikający z załoŜeń polityczno- gospodarczych partii; (2) szczegółowe stanowiska wobec najbardziej istotnych problemów pojawiających się w trakcie trwania kampanii; (3) wizerunek kandydata; (4) odniesienia do zaplecza politycznego kandydata, do grup popierających go wyborców (związki zawodowe, stowarzyszenia i organizacje pozarządowe itp.) i autorytetów. Platforma jest konstrukcją dynamiczną. MoŜe się zmieniać wraz z rozwojem kampanii w zaleŜności od zmian w sytuacji wyborczej. Pomimo róŜnic dzielących marketing gospodarczy od politycznego praktycy i teoretycy marketingu politycznego korzystają ze metodologii sprawdzonej w marketingu gospodarczym, opierając się na podstawowych podobieństwach konsumenta i wyborcy, oraz na załoŜeniu, Ŝe polityka, jak kaŜdy inny rynek, polega na konkurowaniu z innymi o względy wyborcy (konsumenta). Rynek wyborczy MEDIA WYBORCY ORGANIZACJE PARTYJNE SPONSORZY GRUPY INTERESÓW KANDYDAT Etap 1. Badania środowiskowe Określenie szans i zagroŜeń związanych z kampanią. Analiza otoczenia społecznego na które składają się: aktualny stan ekonomiczny w danym okręgu wyborczym, sytuacja gospodarcza w całym kraju, nastrój elektoratu, najwaŜniejsze aktualnie problemy społeczne, gospodarcze i ekonomiczne. Bada się psychologiczny profil elektoratów (procent biorących udział w wyborach, orientacja ideologiczna, ustosunkowanie do kandydata itd.). Ponadto dokonuje się charakterystyki demograficzne (wiek, dochód, wykształcenie) i psychograficzne (wartości, style Ŝycia, postawy). Etap 2. Ocena wewnętrznej i zewnętrznej sytuacji wyborczej Ocena własnych moŜliwości i moŜliwości rywalizujących kandydatów. Oszacowanie przez kandydata własnych silnych i słabych stron, oraz silnych i słabych stron
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)