To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Marketing pochodzi od sowa market co oznacza rynek.
Sprzedajcy - ten, który prowadzi okrelon polityk sprzeday - konkurencji.
Blok poday - tworz towary i usugi oraz sprzeadjcy.
Blok popytu- tworz potrzeby - kupujcy.
Pocztki marketingu zwizane s z pierwszymi latami XX w.
Marketing tradycyjny (bierny) - uksztatowa si przed 45 rokiem: koncentrowa uwag na potrzebach sprzedawcy, rodki prowadzce do realizacji celów przedsibiorstwa dotyczyy wycznie sprzeday i oddziaywania na odbiorc, sprzedawca nastawiony by przede wszystkim na zysk.
Marketing wspóczesny (dynamiczny, aktywny) uksztatowa si po 45 roku, koncentrowa uwag na potrzebach nabywcy, ilo wykorzystywanych rodków jest wiksza oraz wykorzystywane s w sposób zintegrowany, przedsibiorstwo dy do zrealizowania produkcji ale poprzez jak najlepsze zaspokojenie potrzeb odbiorcy.
Twórcami pierwszej definicji marketingu s Buttler i Show.
Buttler okreli marketing jako kombinacj czynników, które naley bra pod uwag przy podejmowaniu czynnoci o charakterze sprzeday lub dziaalnoci majcej na celu popieranie sprzeday
Show okreli marketing jako czynnik w ruchu (produkcja, dystrybucja, czynnoci pomocnicze ).
Wg definicji amerykaskiego stowarzyszenia marketingu z 1941 r. marketing to dziaalno gospodarcza koncentrujca si na przepywie towarów i usug od producenta do konsumenta.
Lazo i Corbin - okrelili mark. jako dziaalno majc na celu wykrycie i wzbudzenie u konsumenta potrzeby nabycia produktu lub usugi a nastpnie pozyskanie coraz wikszej liczby konsumentów dla danych produktów i usug.
Wg Kleina - mark. to skoordynowane dziaanie przedsibiorstwa na rynku obejmujce ksztatowanie produktu, opakowanie, badanie rynku i oddziaywanie na w celu osignicia optymalnego obrotu i zysku.
Uyteczno produktu to zdolno do zaspokojenia potrzeb konsumentów oraz ich usatysfakcjonowania.
Elementy makro otoczenia otoczenie ekonomiczne, technologiczne, prawne i kulturowe.
Marketing rozpatruje si poprzez funkcje jakie on spenia:
f. poprzedzajca proces wytworzenia produktu i ksztatowania go
f. doprowadzenia produktu do konsumenta
f. wspierania procesów sprzeday
Konsumeryzm ruch spoeczny majcy na celu ochron interesów konsumentów.
Sze zagroe interesów konsumenta:
nieprzejrzysto rynku
depersonalizacja rynku
wyrafinowane metody werbowania nabywców
sztuczne pobudzanie potrzeb
agresywna reklama
moliwo podwyszania cen
demarketing to dziaania wzgldem otoczenia rynkowego realizowane w sytuacji niezaspokojenia efektywnego popytu, a zmierzajce do obnienia popytu najczciej przy równoczesnym pobudzaniu poday.
Remarketing dziaania zmierzajce do pobudzenia popytu.
(…)
… przedsibiorstwa.
Fazy strategii marketingowej faza wstpna - faza bada marketingowych skadajca si z dwch elementw: badania marketingowe i segmentacja rynku
faza instrumentalna - skada si z trzech podstrategii, s to instrumenty zwizane z produktem, dystrybucj i aktywizacj sprzeday. Instrumenty te operuj okrelonymi narzdziami
instrumenty zwizane z produktem: produkt, opakowanie, oznakowanie, cena
z dystrybucj…
… - kulturowe :kultura, struktura, klasa spoeczna,
czynniki psychologiczno - spoeczne: przynaleno do grup spoecznych, rola i status spoeczny.
czynniki indywidualne: wiek i etap w cyklu ycia, zawd, pozycje
czynniki ekonomiczne: styl i ycie, osobowo i wyobraenie o sobie
czynniki psychologiczne: motywacje, postrzeganie rzeczywistoci, uczenie si, postawy i wierzenia.
SEGMENTACJA RYNKU
Badania marketingowe su…
… jej najwikszego konkurenta,
macierz BCG, ktra przedstawia w jaki sposb maj si do siebie udzia w rynku, wzrost rynku, oraz przepyw gotwki.
Dojne krowy (zote kury) - produkty o maej dynamice sprzeday lecz duym udziale w rynku.
Gwiazdy - produkt o wysokiej dynamice sprzeday i duym udziale w rynku.
Psy (poraki) - produkt o maej dynamice sprzeday i maym udziale w rynku.
Trudne dzieci (?) - produkty o wysokiej…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)