To tylko jedna z 189 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Pyt.1 Jakie s gówne wybory strategiczne konstytuujce strategi? W jaki sposób s ze sob powizane? W jaki sposób wybory te wpywaj na sposób radzenia sobie z konkurencj? Czy firma moe sprawnie dziaa nie podejmujc takich wyborów? Zilustruj przykadami historycznymi i / lub sukcesów i poraek polskich firm. Strategia jest czym co ma fundamentalny wpyw na ycie lub mier, na sukces lub na porak firmy. Dlatego kady meneder musi odpowiedzie na trzy fundamentalne pytania strategiczne aby zrozumie czy i jak firma oferuje odbiorcom zaspokojenie ich potrzeb. S to pytania o:
sens istnienia firmy dzisiaj i jej wizj funkcjonowania w przyszoci
rynki i produkty
dominujcy model dziaania.
Odpowiedzi na te pytania s wanie STRATEGICZNYMI WYBORAMI.
WIZJA FIRMY Sens istnienia firmy w dugim okresie, obraz przyszoci firmy, który uczestnicy firmy chc wykreowa. „Skd przychodzimy? Czym jestemy? Dokd idziemy?” W wysoko rozwinitych gospodarkach zakada si dzisiaj, e wypracowanie dalekosinej wizji przyszoci firmy jest nie tylko potrzebne - jest niezbdne. Wielu przedsibiorców i menederów nie powica ani czasu ani wysiku na wypracowanie koncepcji przyszoci firmy, id drog któr wyznaczaj ograniczenia otoczenia, konkretne szanse oraz dotychczasowa przeszo firmy. Niekoniecznie musi to by bdem.( SONY zaczyna od sodzonych zup, kijów do minigolfa, linijek i garnków do gotowania ryu). S firmy, które gownie powielaj swoje istnienie z racji stabilizacji rynków na których dziaaj i wychodzi im to bardzo dobrze. Wiele firm uwaa za soj wizj osiganie zysku co jest z kolei myleniem rodków i celów. Nawet jeli nie mona od razu sformuowa misji trzeba sobie systematycznie zadawa to pytanie.
RYNKI I PRODUKTY Innowacyjne zdefiniowanie rynków, nie tylko przez pryzmat odbiorców, ale i konkurentów. Wybór rynków ma wiele aspektów i podtekstów. Prawdziwa sztuka polega na tym, aby zdefiniowa go innowacyjnie. Firmy inteligentnie budujce strategi, wybieraj swoich konkurentów oraz sposób radzenia sobie z nimi. Cztery opcje wyboru i radzenia sobie z konkurencj ( jednoczenie odpowied na trzeci czon pytania ) to: konfrontacja konkurencyjna
budowa niszy rynkowej
strategia unikania konkurencji
kooperacja
1. Konfrontacja konkurencyjna Polega ona na tym, e firma decyduje si na tak obsug rynku, która prowadzi do bezporedniej konkurencji z dostawcami identycznych lub podobnych wyrobów i usug. Istota polega na stworzeniu widocznej dla konsumenta przewagi swojej oferty nad innymi ofertami. Punktem wyjcia jest ocena sytuacji dostawców i odbiorców oraz wybór metod i instrumentów walki konkurencyjnej przy czym nie ma najlepszych strategicznych wyborów.
Najprostszym narzdziem walki jest CENA. Ta strategia jest jednak kosztowna , bo po pierwsze nisze ceny oznaczaj zmniejszenie strumienia dochodów, a po drugie konieczno poinformowania konsumentów o obnice cen wymaga poniesienia kosztów na odpowiedni reklam. Poza tym ta strategia jest ryzykowna ze wzgldu na ryzyko wojen cenowych (amerykaskie linie lotnicze w latach 80-tych, które na przemian zbijay ceny tak, e konsumenci obkupili si w bilety na cay rok).
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)