Marketing - podstawy - Piramida Maslowa

Nasza ocena:

5
Pobrań: 126
Wyświetleń: 1386
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Marketing - podstawy - Piramida Maslowa  - strona 1 Marketing - podstawy - Piramida Maslowa  - strona 2 Marketing - podstawy - Piramida Maslowa  - strona 3

Fragment notatki:

Marketing jest nauką stosowaną i jego pojęcie ewoluuje w czasie. Pierwotnie marketing był adresowany do przedsiębiorstw nastawionych na zysk długookresowy(wąskie ujęcie). Obecnie, szerokie ujęcie, adresuje marketing również do organizacji non-profit i personalnie (mówi się o marketingu osobistym, politycznym, społecznym, religijnym, narodowym, euromarketingu) Przedmiotem wymiany realizowanej według zasad marketingowych mogą być nie tylko dobra fizyczne lecz również niematerialne (usługi) a także wartości, idee, tradycje, wizerunek firmy. Wąskie ujęcie Odpowiednie planowanie, koordynacja i kontrola wszystkich działań przedsiębiorstwa, ukierunkowanych na aktualne i potencjalne rynki zbytu
Dotyczy głównie przedsiębiorstw
Oferowanie produktów
Cel - zysk długoterminowy
Dotyczy działania Szerokie ujęcie Proces społeczny i zarządczy, dzięki któremu jednostki i organizacje otrzymują to, czego potrzebują, pragną osiągnąć poprzez tworzenie, oferowanie i wymianę posiadających wartość produktów (Kotler)
Dotyczy organizacji i jednostek
Oferowanie produktów i wartości
Cel - umacnianie wizerunku firmy
Dotyczy długotrwałego procesu
Marketing jest nauką „żywą”, zmieniają się jego szczegóły. Klauzule abuzywne ograniczają prawa konsumentom. Więcej praw mają osoby które podpisują te klauzule. Marketing relacyjny - sprzyjają budowania więzi miedzy sprzedawcą oraz klientem. Chodzi o utrzymanie kontaktu i branie pod uwagę dalszych kontaktów. Dominuje! Marketing transakcyjny - sprzedać jak najwięcej nie patrząc na konsekwencje - mamy zysk, ale tracimy rynek .  Zaufanie do systemu i do organizacji decyduje o skuteczności marketingu. Często gdy jedna instytucja upadnie to traci się zaufanie do reszty podobnych instytucji (np. gdy upadnie bank to tracimy zaufanie do całego systemu bankowego). Tak jest z instytucjami finansowymi, ale np. gdy bierzemy pod uwagę sklepy to często nawet nie zauważamy ze sklep upada. Nie jest to ważne, ważny jest produkt. Kiedy nie trzeba stosować marketingu? Gdy mamy monopol ( nie musimy się martwic o klientów, mamy ich za dużo) np. urząd skarbowy, NBP
Kiedy stosujemy marketing? Gdy odczuwamy konkurencje i podaż popyt. Euromarketing - kształtowanie postawy europejskiej, jest proces harmonizacji zasad na tle Unii. Np. w Ukrainie nie było obowiązkowe OC pojazdów mechanicznych, dzięki marketingowi to się zmieniło. Etnocentryzm konsumencki - klient z pośród wielu produktów, wybiera produkty krajowe, nie dlatego ze są lepszy ale dlatego ze dzięki temu dajemy prace naszym rodakom etc.
Jako filozofia sukcesu firmy na rynku Osiąganie przez firmę korzystnej pozycji na rynku poprzez spełnianie potrzeb i pragnień nabywców


(…)

… - wszyscy je odczuwamy, mają swoje minimum i maksimum- są mierzalne, muszą być zaspokojone (fizjologiczne; bezpieczeństwa;) muszą być spełnione potrzeby fizjologiczne, aby myśleć o potrzebach wyższego rzędu. Są różne rodzaje bezpieczeństwa ( pracy, finansowe). Jest bardziej odporna na zmiany gospodarcze; i tak zaspokajamy potrzeby fizjologiczne(jemy etc) Wyższego rzędu - są w kategorii potrzeb psychologicznych…
… obszarem działań jest PROGNOZOWANIE czyli przewidywanie przyszłości oparte na racjonalnych przesłankach i naukowych metodach. Prognozowanie może być jakościowe (np. metoda delficka) lub ilościowe (np. statystyczna projekcja trendu)
WIZJA STRATEGICZNA jest obrazem sytuacji organizacji w przyszłości, w jakiej pragnie i może się znaleźć (do jakiej dąży)
KIERUNKI są sformułowanymi rozwijającymi wizję…
…, naśladowanie, konkurencja, współpraca, integracja
S-S kanibalizm produktów, konkurencja, współpraca, przywództwo, integracja
PF-PF substytucja, komplementarność, hierarchiczność
PR-PR substytucja, komplementarność, zróżnicowanie
S-K wymiana wartości wymiennych, negocjacje
PF-PR wartość użytkowa(zdolność do zaspokajania potrzeb)
S-PF aktywizacja sprzedaży, badania marketingowe, opinie, obserwacje
K-PR…
…. nabywców
Konsekwencje dla podejmowania działań marketingowych
wielu
kilku
jeden
Wielu
Pełna konkurencja
Oligopol klienta (oligopson)
Monopson
+
++
+++
Kilku
Oligopol oferenta
Oligopol symetryczny
Ograniczony monopson
-
+
++
jeden
Monopol oferenta
Ograniczony monopol oferenta
Monopol symetryczny
- -
-
-
Podział instytucji finansowych (stosowany w podejściu czynnościowym prawa bankowego, polegający…
… lub kosmopolityzm -> preferowanie krajowej (lub zagranicznej) instytucji finansowej
Bezpieczeństwo korzystania z instrumentów finansowych ->obrót bezgotówkowy, ubezpieczenia, gwarancje, instytucje nadzoru, przyzwyczajenia społeczne, tradycje
Preferowane wartości społeczne -> potrzeba zabezpieczenia przyszłości<ubezpieczenia, zabezpieczenie>; etyka oszczędzania <drobni ciułacze>; dążenie do pomnażania kapitału…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz