marketing mix, cykl życia produktu, segmentacja

Nasza ocena:

3
Pobrań: 581
Wyświetleń: 9212
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
marketing mix, cykl życia produktu, segmentacja - strona 1

Fragment notatki:

Kryteria segmentacji rynku na przykładach dobra konsumpcyjnego i usługi
Rynki składają się z nabywców, którzy różnią się od siebie pod wieloma względami. Mogą się oni różnić w swoich wymaganiach, sile nabywczej, geograficznej lokalizacji, w preferencjach zakupu. Każda z tych zmiennych może być wykorzystana do segmentacji rynku.
Segmentacją rynku nazywamy podział danego rynku na względnie jednorodne grupy konsumentów, różniące się między sobą reakcjami na dany produkt i inne instrumenty oddziaływania na rynek. Gospodarstwa domowe zaliczane do danego segmentu na podstawie określonych kryteriów odznaczają się podobieństwem. Użytkownicy należący do różnych poziomów są do siebie niepodobni pod względem poziomu konsumpcji produktu, wymagań jakościowych, sposobów reagowania na zmiany cen, środki reklamy itp.
Przedstawione poniżej kryteria obrazują segmentację rynku samochodów osobowych:
Cechy geograficzne :
Region - przedsiębiorstwo może zdecydować się na produkcję dobra przeznaczonego dla klientów zamieszkałych na jednym lub kilku obszarach geograficznych albo działać na wszystkich, uwzględniając przy tym lokalne zróżnicowanie preferencji.
Wielkość aglomeracji - podział rynku ze względu na liczbę mieszkańców w aglomeracji np.: poniżej 5000, 5000 - 20000, 20000 - 50000, 50000- 100000, 100000 - 250000, 250000 - 500000,500000 - 1000000, 1000000 - 4000000, 4000000 i więcej.
Typ obszaru - podział rynku ze względu na gęstość zaludnienia np.: miejski, podmiejski, wiejski
Cechy demograficzne:
Wiek - potrzeby klienta i jego możliwości zmieniają się wraz z wiekiem. Ludzie konsumują różne produkty w ciągu swojego życia. W pierwszych miesiącach po urodzeniu jedzą odżywki dla niemowląt, w okresie wzrostu i dojrzałości większość produktów żywnościowych, a w starszym wieku - specjalne produkty dietetyczne. Gusty ludzi w zakresie odzieży, mebli, czy rekreacji są również związane z wiekiem.
Dochód - na wybór produktu ogromy wpływ ma sytuacja ekonomiczna jednostki. Należy cały czas uważać na trendy w dochodach osobistych, oszczędnościach i stopie procentowej. Jeżeli wskaźniki gospodarcze wskazują na recesję, przedsiębiorstwo może podjąć próbę przeprojektowania swoich produktów, zmiany ich wizerunku oraz poziomu ceny tak, aby były to nadal wyroby wartościowe dla docelowych klientów. Segmentacja rynku ze względu na tą zmienną jest już od dawna stosowana w przemyśle samochodowym. Uwzględniając wysokość dochodu można trafnie określić potencjalnych klientów dla danego dobra. Cechy psychograficzne:
Klasa społeczna - wszystkie społeczeństwa ludzkie wykazują rozwarstwienie społeczne. Przyjmuje ono z czasem formę systemu kastowego, w którym członkowie każdej kasty wychowani są dla określonych z góry ról w społeczeństwie i nie mogą zmienić swojej przynależności kastowej. Częściej rozwarstwienie przyjmuje formy klas społecznych. Klasy społeczne są relatywnie homogenicznymi i trwałymi grupami społecznymi, zorganizowanymi w sposób hierarchiczny, których członkowie wykazują wspólne wartości, zainteresowania i zachowania. Zmienna ta ma silny wpływ na preferencje jednostki przy wyborze samochodu. Wiele przedsiębiorstw projektuje swoje produkty dla określonych klas społecznych.


(…)

… prawdopodobieństwie dotarcia do właściwych klientów. Prospekty reklamowe rozprowadzane w punktach sprzedaży detalicznej odwołują się do poważnie traktowanych zamiłowań z zakresu sztuki kulinarnej oraz podsuwają sposoby przygotowania potraw i dostarczają szczegółowych rad o sposobie użycia naczyń.
PRZYKŁAD: Dokształcanie a mały biznes - Calderdale College
Calderdale College to państwowa szkoła średnia w Halifax…
… koncernu wyraża się o nich z wysokim uznaniem.
PRZYKŁAD: Naczynia kuchenne firmy Le Creuset
Firma Le Creuset produkuje zestawy żeliwnych naczyń kuchennych w swoich światowej sławy hutach żelaza we Francji. Są to wyroby bardzo wysokiej jakości. Podstawową zaletą żeliwa jest to, że utrzymuje ono ciepło i łagodnie je rozprasza, oszczędzając w ten sposób energię. Każde z naczyń jest unikalne…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz