Macierz BCG jako przykład analizy portfelowej: opis macierzy z przykładami jej wykorzystania. Metoda analizy opiera się na prostym założeniu, że zdolność linii produktywnych do generowania zysków dla firmy zależy od tempa wzrostu danego rynku oraz udziału w nim konkretnego produktu. W ten sposób powstały cztery „malownicze” kategorie produktów: gwiazdy, dojne krowy, znaki zapytania oraz psy. BCG zaproponowała 4 fundamentalne strategie marketingowe :
dążenie do wzrostu udziału w rynku
utrzymanie udziału w rynku
„żniwa”, a więc eksploatacja rynku z przygotowaniem opcji wycofania się z danego rynku
rezygnacja z rynku.
gwiazdy - inwestowanie, utrzymanie udziału w rynku
znaki zapytania - zróżnicowane podejście: inwestycje lub cofnięcie zaplanowanych inwestycji, zwiększenie lub zmniejszenie udziału w rynku
dojne krowy - inwestycje zastępcze, utrzymanie udziałów w rynku
psy - cofnięcie rozpoczętych inwestycji, zmniejszenie udziału w rynku
Propozycja P.F. Druckera:
aktualni żywiciele
przyszli żywiciele
opłacalne wyroby specjalne
wyroby z przyszłością
wyroby chybione
byli żywiciele
wyroby, które da się uratować
niepotrzebne wyroby specjalne
nieuzasadnione wyroby specjalne
Kopciuszki
Później BCG zaproponował nową macierz, zwaną macierzą otoczeń strategicznych, oparta na 2 kryteriach: stopniu konkurencyjnej przewagi na rynku oraz możliwości osiągnięcia przewagi:
rozproszenie - brak barier wejścia-wyjścia
specjalizacja - zmienna sytuacja rynkowa
pat strategiczny - trudno opuścić rynek
skala działania
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)