M.Porter o konkurencji

Nasza ocena:

5
Pobrań: 77
Wyświetleń: 2142
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
M.Porter o konkurencji - strona 1 M.Porter o konkurencji - strona 2

Fragment notatki:


M.Porter - Porter o konkurencji W jaki sposób siły konkurencji kształtują strategię Łączne nasilenie 5ciu sił wyznacza ostateczny poziom rentowności w danym sektorze.
Cel: wyszukanie w sektorze pozycji, z której firma będzie mogła się najlepiej bronić przed tymi siłami, albo z której najkorzystniej dla siebie może na nie oddziaływać.
Struktura sektora: zbiór zasadniczych cech ekonomicznych i technicznych powodujący wystąpienie w nim sił konkurencyjnych.
Groźba wejścia: Nowo wchodzący wnoszą do sektora: nowe zdolności produkcyjne, chęć zdobycia udziału w rynku, zasoby. 6 głównych źródeł barier wejścia: 1 .Efekt skali - nowi: albo działalność na dużą skalę albo zgoda na niekorzystną sytuację kosztową.
2 .Zróżnicowanie produktu - wyrobienie tożsamości marki, przezwyciężenie lojalności klientów.
3 .Potrzeby kapitałowe - gdy dużo na reklamę, prace badawcze, kredytowanie klientów (prod komp.).
4 .Niekorzystna sytuacja kosztowa niezależna od rozmiarów - np. przez krzywą uczenia się, doświadczenia, dostępu do surowców, know-how, korzystna lokalizacja, patenty.
5 .Dostęp do kanałów dystrybucji - im bardziej ograniczone kanały tym trudniej wejść do sektora.
6 .Polityka władz - regulują dostęp do sektorów przez limitowanie zezwoleń, ograniczenie dostępu do surowców, normy bezpieczeństwa pracy, normy dot. wody, powietrza.
Nowa firma będzie ostrożna jeśli spodziewa się, że reakcją może być obniżka cen przez istniejące już firmy, jeśli mają one dużą władzę nad kanałami dystrybucji i klientami, albo duże środki na kontratak, jeśli sektor powoli absorbuje nowe firmy.
Warunki się zmieniają i groźby wejścia też, np.wygasają patenty, utrudnia się dostęp do kanałów dys.
Krzywa doświadczenia jako bariera wejścia - kombinacja krzywej uczenia się, efektu skali, substytucji robocizny przez środki trwałe. Recepta dla nowych: obniż ceny aby uzyskać wolumen sprzedaży lub wynieś się. Znaczenie krzywej zależne od tego jakie czynniki powodują obniżanie kosztów. Przy efekcie skali liczy się sprawność zakładu, a nie jak największa ilość danego wyrobu. Przy postępie technicznym nowi mogą mieć przewagę nad istniejącymi (wtedy likwidują barierę, wprowadzają nową krzywą doświadczenia). Jeśli kilka osób skorzysta ze strategii opartej na krzywej doświadczenia, wzrost sektora może ulec zahamowaniu.
Dostawcy i nabywcy: Dostawcy silni gdy: bardziej skoncentrowani niż sektor, któremu sprzedają, produkt jest unikatowy, albo są koszty zmiany (np.wyspecjalizowane urządzenia pomocnicze), nie ma współzawodnictwa o sprzedaż danemu sektorowi, zagraża wejściem na rynek (integracja w przód), sektor nie jest ważnym klientem tej grupy dostawców.


(…)

… podstawą każdej z sił. Strateg opracowuje plan działania:
1.Wybór pozycji firmy - budujemy mury obronne, albo wybieramy pozycję gdzie siły najsłabiej na nas działają; gdzie konfrontować się z konkurencją, gdzie unikać. Np.DrPepper brał udział w konfrontacji z konkurentami w marketingu, ale unikał jej w asortymencie i dystrybucji.
2.Wpływanie na równowagę sił - po części firma może wpływać np. na bariery…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz