To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Łożyska
Łożyska pełnią dwie zasadnicze funkcje:
- przekazują obciążenie z przęsła na podpory,
- umożliwiają swobodę przemieszczeń konstrukcji.
W zależności od możliwej swobody przemieszczeń łożyska dzieli się na:
- przegubowo-nieprzesuwne (stałe) - umożliwiające obroty konstrukcji, ale uniemożliwiające przemieszczenia w żadnym kierunku,
- łożyska przegubowo-przesuwne - umożliwiające obrót oraz przemieszczenie przęsła.
W grupie łożysk przegubowo-przesuwnych wyróżnia się jeszcze dwa zasadnicze typy, w zależności od możliwych realizacji przemieszczeń:
- łożyska jednokierunkowo przesuwne,
- łożyska wielokierunkowo przesuwne.
Łożyska mogą być wykonane z różnych materiałów:
- zbrojonej gumy {łożyska neoprenowe),
- ze stali,
- betonu.
Może występować również kombinacja wymienionych materiałów. Konstrukcja łożysk może być zróżnicowana. Schematy różnego rodzaju łożysk pokazano na rysunku 5.14.
W zależności od konstrukcji wyróżnia się łożyska:
- neoprenowe (rys. 5.15),
- styczne (rys. 5.16),
- wałkowe (rys. 5.17),
- czaszowe (kalotowe) (rys. 5.18),
- garnkowe (rys. 5.19).
W łożyskach gumowych obroty i przemieszczenia (w pewnej granicy) są efektem deformacji bloku zbrojonej wkładkami stalowymi gumy. Przy konieczności realizacji większych przesuwów stosuje się dodatkowo specjalne płyty poślizgowe, pokryte teflonem. Podobnie obroty w łożyskach garnkowych są efektem deformacji warstwy gumy. Jednak w tego typu łożyskach blok gumy umieszczono w stalowej obudowie. Przesuw jest możliwy dzięki płycie poślizgowej pokrytej teflonem. W łożyskach wałkowych obroty i przemieszczenia powoduje ruch wałków, jedene-go lub kilku, zależnie od nośności. Konstruując łożyska czaszowe (kalotowe) wykorzystano do realizacji obrotu fragment kuli (czaszę), czemu zawdzięczają swoją nazwę. Łożyska styczne mają kształt wyoblonego bloku stalowego, po którym prze mieszczą się i obraca płaska błacha. Tego typu łożyska stosuje się w małych mostach, w których występują niewielkie przemieszczenia.
Rodzaj łożysk dobiera się w zależności od wywieranych przez przęsło nacisków oraz spodziewanych kierunków przemieszczeń. Ustalenie spodziewanych kierunków przemieszczeń konstrukcji i dobranie adekwatnych rodzajów łożysk jest szczególnie istotne w mostach o szerokich przęsłach i skomplikowanych kształtach (przęsła zakrzywione w planie czy skośne). Niekiedy zachodzi konieczność projektowania łożysk mających nie tylko za zadanie przeniesienie sił skierowanych w kierunku podpory, ale także sił odiywających przęsło od podpory. Dzieje się tak np. w przęsłach ciągłych czy mostach w dużym skosie. Łożyska stałe muszą mieć również zdolność do przeniesienia sił poziomych, np. od hamowania taboru na przęśle. W związku z tym muszą być odpowiednio zakotwione w podporze.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)