To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Lokalne rozmycie przy podporach
Lokalne rozmycie przy podporach jest natomiast efektem zaburzeń spowodowanych pojawieniem się w przekroju cieku przeszkody. Z tego też względu bardzo istotne jest prawidłowe usytuowanie filara w przekroju cieku i nadanie mu odpowiedniego kształtu, by zaburzenie przepływu było jak najmniejsze. Z podanego rozumowania wynikają następujące zalecenia dotyczące usytuowania podpór:
- płaszczyzny boczne filarów oraz przyczółków powinny być dostosowane do przewidywanego kierunku przepływu miarodajnego i nie powinny tworzyć kąta większego niż 20° z kierunkiem przepływu na poziomie normalnym;
- na rzekach żeglownych dopuszcza się odchylenie kierunku płaszczyzn filarów i przyczółków od kierunku spływu wód żeglownych o kąt nie większy niż 10°,
- osie podpór mostów usytuowanych obok siebie powinny znajdować się w tej samej linii.
Jeśli nie chcemy dopuścić do rozmycia, należy tak dobrać światło mostu, by prędkość przepływającej wody w zabudowanym korycie nie przekroczyła prędkości krytycznej dla danego rodzaju gruntu zalegającego w podłożu. Graniczne wartości prędkości, przy których nie dochodzi jeszcze do rozmycia podłoża podano w tablicach 3.4 i 3.5. Przy głębokościach różnych od lm prędkości odczytane z tablic 3.4 i 3.5 należy pomnożyć przez hus, gdzie h jest głębokością cieków podaną w metrach. Dla gruntów spoistych, przy głębokościach wody większych od 3 m, prędkość nierozmywającą przyjmuje się jak dla głębokości równej 3,0 m. Dla niejednorodnych gruntów niespoistych za miarodajną do określenia prędkości nierozmywa-jącej przyjmuje się średnią ważoną średnicę cząstek gruntu obliczoną ze wzoru:
Dla gruntów o dużej nierównomierności uziarnienia, zawierających frakcje od ilastej do kamienistej, za miarodajne prędkości nierozmywające należy przyjmować prędkości odpowiadające średnicy dim (dSQ% - średnica ziaren gruntu, które wraz z mniejszymi stanowią 80% jego masy).
W celu zabezpieczenia się przed rozmyciem koryta cieku, jeśli spodziewana prędkość przepływu przekroczy prędkość krytyczną, należy zastosować umocnienie podłoża. Maksymalne dopuszczalne prędkości przepływu, gwarantujące, że nie dojdzie do rozmycia, są zróżnicowane w zależności od sposobu umocnienia podłoża. Graniczne prędkości rozmycia przy umocnionym podłożu podano w tablicy 3.6. Techniczne sposoby wzmocnienia podłoża zabezpieczającego przed rozmyciem
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)