To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Kultura organizacyjna Jak pisze A. Zarębska, czynnikiem kształtującym tożsamość organizacji jest kultura organizacyjna, choć kultura jest raczej konsekwencją określonej tożsamości. W usługach profesjonalnych, osobowość usługodawcy przekłada się wprost na rozpoznawalność zatrudniającej go organizacji, na jej wizerunek, wreszcie na kulturę, którą współtworzy. W przypadku usług medycznych tożsamość organizacji usługowej budowana jest na trzech warstwach fundamentu: personelu medycznym, unikatowym produkcie i autorskim cyklu obsługi. Ponadto organizacji usługowej posiadającej wykrystalizowaną tożsamość, orientacja na przechowywane w kulturze wartości, pozwoli obronić autonomiczność i nienaruszalność tożsamości. Organizacje, które uporały się z problemem tożsamości jednostkowej mogą przejść do kształtowania kultury. Kultura zapośrednicza się zawsze w osobach, zaś osobowości usługodawców, bezpośrednio określają kulturę organizacji usługowych. K.Rogoziński podkreśla, iż jakikolwiek rozziew pomiędzy kulturą osobistą a kulturą organizacyjną, da o sobie znać w postaci zaburzeń na poziomie tożsamości.
Odpowiednio ukształtowana kultura stanowi w organizacjach usługowych jedyną barierę ograniczającą zapędy zmierzające do „absolutyzacji standardów” i staje się „tamą” broniącą przed przekształceniem jej w nową jakościową wersję technostruktury, w której rola usługodawcy sprowadzona zostaje do skrupulatnego wykonywania przypisanych mu obowiązków. Kultura organizacyjna i wyartykułowanie jej ogromnego znaczenia stało się podstawową determinantą wpływającą na prawidłowy rozwój zarządzania.
Organizacja ma kulturę i może ona przejawiać się następująco poprzez: .
wartości, wierzenia, normy, wzorce zachowań symbole,
niewidzialne siły napędzające działalność organizacji, nie dające się zaobserwować, ale istniejące i działające,
system znaczeń, wskazówek, dyrektyw,
mechanizmy kontrolne zakazujące lub aprobujące pewne zachowania.
L. Smircich uważa, że kultura organizacji jest przedstawiana porzez jednych jako coś co dana organizacja ma , przez innych jako coś, czym organizacja jest . Jak pisze K.Rogoziński kultura byłaby niczym, gdyby nie wbudowany w jej centrum pierwiastek bezinteresowności, przybierający postać prawdy, piękna, cnoty. Zatem w najszerszym znaczeniu, kultura to uniwersum wartości, w węższym zaś przyjęte i akceptowane przez członków organizacji wartości i trwałe przekonania podzielane przez cały personel, którym daje wyraz w swoich postawach i zachowaniu. Warto więc przytoczyć atrybuty kultury, która jak podaje L.Zbiegień - Maciąg jest użyteczna firmom i osobom zarządzajacym . I tak:
kultura jest zawarta, ukryta w umysłach i sercach ludzi, bo oni zarówno tworzą organizację, jak i są organizacją,
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)