Kultura organizacyjna-opracowanie - kultura narodowa

Nasza ocena:

3
Pobrań: 49
Wyświetleń: 623
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Kultura organizacyjna-opracowanie - kultura narodowa - strona 1 Kultura organizacyjna-opracowanie - kultura narodowa - strona 2 Kultura organizacyjna-opracowanie - kultura narodowa - strona 3

Fragment notatki:

KULTURA ORGANIZACYJNA
KULTURA NARODOWA - twór zbiorowości ludzkiej, który przekazywany jest od wcześniejszych pokoleń oraz uzupełniany poprzez własny wkład.
KULTURA ORGANIZACYJNA - to układ wielopoziomowy, który obejmuje 3 zasadnicze poziomy:
artefakty
Artefakty kulturowe - np język, mity, legendy, opowieści związane z firmą
Artefakty fizyczne - architektura, wystrój firmy
Artefakty behawioralne - reprezentowane przez zachowania pracowników, rytuały, ceremonie czy sposoby obsługi klienta
normy i wartości deklarowane i rzeczywiście przestrzegane (mogą być inne niż wartości deklarowane)
aksjomaty - pewne założenia, na podstawie których opierają się nasze światopoglądy (różnią się ze względu na kulturę, z jakiej się pochodzi)
Płaszczyzny kultury organizacyjnej:
ponadnarodowa
kontynentów
zawodowa
regionów (społeczności lokalnych)
kultura samej organizacji
Rodzaje kultur organizacyjnych:
nieefektywna
Zazwyczaj kultury stare, zamknięte, skostniałe. Rozwija się w nich przemoc. Główne założenia i wartości to nienawiść, bunt, agresja. Są bardzo konserwatywne i często oparte na tradycjach wcześniejszych.
proefektywnościowe
Kultura nastawiona na wspólne działanie, osiąganie jak najlepszych wyników czy porozumienie wśród pracowników. Sprzyja rozwojowi firmy, pozwala kreować pozytywny wizerunek firmy w oczach otoczenia i generalnie wzmacnia jej pozycję na rynku. Podstawowe determinanty tej kultury to m.in. identyfikacja pracownika z firmą, wspólne działanie zespołów roboczych, dobre stosunki pracownik - pracodawca oraz sprawne wprowadzanie i realizacja celów strategicznych
antyefektywnościowe
Polega na tym, że jest w niej widoczny rozdział między pracownikami poszczególnych szczebli. Kierownictwo niewiele wie o aspiracjach, postawach czy opiniach pracowników. Często również niepochlebnie wyraża się o pracownikach niższych szczebli i rzadko rozmawiają z nimi. Brak trendu w celu wzmacniania pracowników do pracy oraz sposobów motywujących ich do działania.
Przedsiębiorstwa posiadają różnice w narodowościach i kulturach org. Przyczyny:
dystans władzy - większy dystans między kierownikiem a podwładnymi lub mnijszy (np. k. argentyńska - silny dystans , k. kanadyjska - mały dystans)
unikanie niepewności - mierzy on stopień podejmowania ryzyka w różnych kulturach organizacyjnych
indywidualizm a kolektywizm - mierzy on rolę jednostki w danej grupie. Niektóre kultury nastawione są na samorealizację pracowników (np. k. amerykańska) lub kultury, w których promuje się wspólne działanie i lojalność grupy (np. k. azjatyckie)

(…)

… szumy, które zakłócają przekazywanie komunikatu.
SZUMY:
fizyczne - głośne dźwięki z otoczenia
psychologiczne - brak odpowiedniej sprawności narządów - odbiorników
ELEMENTY KOMUNIKACJI NIEWERBALNEJ:
gestykulacja rąk, dłoni, palców, nóg, głowy
wyraz mimiczny twarzy
dotyk i kontakt fizyczny
wygląd fizyczny
dźwięki (westchnienia, wzdychania)
kanał wokalny (intonacja, akcentowanie, rytm mówienia, wysokość…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz