Wykład - Kultura organizacji

Nasza ocena:

3
Pobrań: 287
Wyświetleń: 840
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - Kultura organizacji - strona 1 Wykład - Kultura organizacji - strona 2 Wykład - Kultura organizacji - strona 3

Fragment notatki:

Zachowania organizacyjne dr Ewa Czarnecka-Wójcik
WYKŁAD NR 5
Kultura organizacji to „super glue” dla przedsiębiorstwa, swoją rolę odgrywa jednak pod warunkiem, że
To co deklaruje organizacja jako swoją rację bytu i zasadę działania zmaterializuje w postaci konkretnych decyzji, działań i różne wartości firmy będą zgodne z wartościami jej pracowników.
Zarządzanie przez kulturę to celowe wdrożenie, modyfikowanie i utrwalenie swojej kultury w działaniach dostosowujących firmę do otoczenia. Kultura jest jedną ze składowych organizacji coraz częściej docenianą wśród innych elementów strategii zarządzania.
Zarządzanie przez kulturę jest także realizowane przez jej zmianę. Jest to złożony proces obejmujący kilka etapów:
diagnoza kultury istniejącej,
dokonanie strategicznych wyborów na podstawie analizy mocnych i słabych stron obecnej kultury, jej zgodności ze strategią organizacji, korzyści płynących ze zmiany, szans i kosztów zmiany.
Wyznaczenie animatorów zmiany, entuzjastycznie nastawianych do nowej kultury,
Przygotowanie projektu zmian,
Opracowanie szczegółowych planów, nowych procedur, regulaminów, narzędzi, wzorców,
Wdrażanie zmiany,
Monitorowanie skutków zmian,
Kultura organizacji jest narzędziem, dzięki któremu można kształtować atuty przedsiębiorstwa. Wpływ na zachowania pracowników nabiera szczególnego znaczenia w firmach wielokulturowych. Obecność grup odmiennych pod względem wyznawanych wartości i przestrzeganych norm wymaga zarządzania z priorytetowym podejściem do problematyki kultury. Nowe wyzwania pojawiają się przed zarządzającymi rozproszonymi zasobami pracy, w których wzajemne kontakty są coraz rzadsze, a utrzymuje się konieczność integracji działań.
Duża odpowiedzialność za umiejętne wykorzystanie kultury organizacji, spoczywa na osobach zajmujących się ZZL. Porażka pracownika w pracy to także porażka osoby rekrutującej, która prawdopodobnie nie rozpoznała trafnie oczekiwań firmy wobec nowego pracownika oraz nie potrafiła ocenić potrzeb i kompetencji kandydata do pracy.
Kultura przedsiębiorstwa może wpływać na jego wyniki ekonomiczne, co potwierdzają badania w organizacjach mających najwyższe osiągnięcia.
Firma uwzględniająca kulturę organizacji w systemie zarządzania jest bardziej elastyczna, lepiej wkomponowana w otoczenie i bardziej przyjazna pracownikom.
Kultura organizacji daje niepowtarzalne możliwości efektywnego zarządzania poprzez otwartość komunikowania się, zaangażowania i lojalność pracowników. Grupy tworzone w efekcie inkubacji kultury są bardziej efektywne.

(…)

…, 55% przez mowę ciała),
W procesie komunikowania należy dążyć do:
Identyfikacji, przezwyciężania różnic w postrzeganiu,
Rozpoznania i przezwyciężania różnic językowych (redundacja - powtarzanie za pomocą innych słów),
Przezwyciężania i rozpoznania stanów emocji,
Identyfikacji i przezwyciężania niezgodności pomiędzy komunikatami werbalnymi i niewerbalnymi,
Rozpoznawania i przezwyciężania nieufności…
…, - zbliżanie się do rozmówcy,
2. Zachowanie osoby lękliwej: 5. Zachowania osoby pewnej siebie:
częste przymykanie oczu, - naturalnie otwarte oczy,
- nerwowe ruchy rąk, - swobodne ruchy rąk,
- zasłanianie ust, - odsłanianie twarz,
- wiercenie się na krześle, - zajmowanie spokojnej pozycji,
- nerwowe ruchy nóg, - spokojne, wygodne ułożenie nóg,
3. Nastawienie wrogie: 6. Nastawienie bez wrogości:
uśmiechanie się z politowaniem, - spoglądanie na rozmówcę poprzez nieprzyjemny wyraz twarzy, większą część rozmowy,
podniesione z niesmakiem brwi, - twarz wyraża zdecydowanie i grożenie palcem wskazującym, pewność,
staranie by unieść się ponad rozmówcę, - lekkie napięcie ciała,
Nieprawidłowa komunikacja pomiędzy kierownikiem, a pracownikami wynika najczęściej:
z obawy przed podzieleniem się informacją,
z chęci ukrycia…
… się, zaangażowania i lojalność pracowników. Grupy tworzone w efekcie inkubacji kultury są bardziej efektywne.
Przyjmują wyższość celów organizacji nad indywidualnymi, są bardziej zdyscyplinowane, chętne do podejmowania nowych wyzwań. Grupa zaspokaja potrzebę afiliacji, uznania i samorealizacji, podnosi poziom odczuwanej satysfakcji.
Zarządzanie grupą homogeniczną kulturowo jest sprawniejsze, można trafniej dobierać…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz