To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Kultura organizacyjna. 1. Przyczyny zainteresowania kulturą organizacyjną. Praktyka: - Globalizacja i kontakt kulturowy - Casus Japonii – inny kapitalizm? Japońskie firmy powstawały w obszarach wiejskich. Ze względów kulturowych ciężko było przekonać rolników do pracy w fabrykach, przy fabrykach otwierano przyzakładowe zakłady nauki typowych japońskich umiejętności: tkanie kimon, budowa domków itp. Okazało się, że doskonale sprawdza się wspólnotowość japońskiego życia (projekty, grupowa praca). Dlaczego się udało? Demokratyczny system + wspólnotowość życia. - Casus Iranu – nieudana modernizacja jeden zasób – ropa naftowa; modernizacja objęła tylko kilka ośrodków – za mały zasięg; nie udało się przekształcić przyzwyczajeń kulturowych - Integracja europejska i upadek komunizmu strategia jump now – szybkiego przejścia. Kultura jako bariera lub akcelerator przemian kulturowych. Nauka: - Zmierzch systemowej ortodoksji (lata 70te XX w.) - Osłabienie wiary w uniwersalność reguł organizacji i zarządzania - Wpływ nauk społecznych (socjologii i antropologii) na terenie nauk o zarządzaniu. 2. Pojęcie kultury. Wielość znaczeń: - powtarzalne wzorce zachowania (język i rytuały, np. te które służą okazywaniu szacunku) - normy kształtujące się w zespołach pracowniczych, takie jak norma „dobra praca-dobra płaca” - dominujące wartości akceptowane przez uczestników organizacji - „filozofia” nadająca kierunek polityce organizacji wobec pracowników i/lub klientów - reguły gry umożliwiające społeczne relacje między uczestnikami oraz stanowiące ograniczenia których musi szybko nauczyć się osoba nowo przybyła aby być zaakceptowanym jako członek zespołu - nastawienie i klimat, przekazywane w organizacji jej członkom oraz całemu otoczeniu poprzez ukształtowanie fizycznego środowiska i obowiązujące wzorce zachowań Syntetyczne rozumienie kultury Kultura jest wszystkim tym, co ludzie jako członkowie grupy społecznej (nie jako jednostki): a) myślą b) czynią c) mają Definicja E. Scheina: Kultura organizacji to trójpoziomowy układ utworzony przez grupę w toku rozwiązywania problemów adaptacji i integracji. a) artefaktów (rzeczy, zachowań, „języka”) rzeczy : aranżacja pomieszczeń (hal, pokojów), wystrój wnętrz zachowania : normy, ceremoniały, rytuały, zwyczaje i kodeksy (np. dress code, sfery tabu) Przykłady rytuałów: rytuały przejścia: wprowadzanie w nowy układ stosunków społecznych rytuały degradacji: pozbawienie oznak dotychczas zajmowanej pozycji i sprawowanej władzy rytuały nagradzania: dramatyzują i podkreślają cenione zachowania
(…)
…, przestrzeni i prawdy: jaka jest natura czasu, prawdy i przestrzeni?
b) natury człowieka: dobry czy zły? Teoria X czy Y?
c) ludzkiego działania: aktywność czy bierność?
d) stosunków społecznych: współpraca czy konkurencja/rywalizacja?
Kultury zachodu:
- aktywne opanowanie przyrody
- stosunkach konkurencji między jednostkami
- posługuje się liniową, monochroniczną nastawioną na przyszłość koncepcją czasu (czas…
… pełnią funkcję ekspresyjną i mają znaczenie praktyczne.
język: mitologie i ideologie organizacyjne, opowieści i anegdoty, popularne nazwy i określenia,
pseudonimy, przysłowia i porzekadła, żargon korporacyjny
b) wartości
c) ukrytych przesłanek myślenia, działania, emocji
3. Elementy kultury
Wartości organizacyjne zdefiniowane w wizji i misji firmy
wizja: jaka przyszłość dla firmy?
misja: co jest racją…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)