MODEL LIDERA TRANSFORMACY JNEGO Liderem jest przywódca, który pomaga ludziom, mobilizuje ich, motywuje i zachęca do pracy. Czynnikami, które wpływają na to, że przywódca jest liderem są:
posiadanie wzorców (rodzina, otoczenie),
osobowość,
umiejętności przywódcze.
W teorii oraz w praktyce wyróżniamy następujące style przewodzenia:
dyrektywny,
konsultatywny,
towarzyski,
niezaangażowany,
autokratyczny,
demokratyczny.
Nie ma idealnego stylu, który sprawdzałby się we wszystkich warunkach, dlatego należy dostosować styl do danych warunków. Dobry przywódca powinien umieć elastycznie zmieniać styl.
Żeby być dobrym przywódcą, potrzeba tylko dwóch rzeczy:
wnikliwej znajomości tego, co popycha ludzi do działania,
ducha, który innych zaraża energią
Obie te cechy łatwo jest zdobyć, ale również łatwo je stracić. Są one tym, co we wnętrzu człowieka wymaga ciągłej pielęgnacji.
Dobry przywódca powinien umieć wydobywać z łudzi to, co w nich najlepsze - oto dwanaście zasad:
od ludzi, którymi kierujesz oczekuj tego, co najlepsze,
zauważaj potrzeby drugiego człowieka,
wysoko ustawiaj poprzeczkę doskonałości,
stwórz atmosferę, w której niepowodzenie nie oznacza przegranej,
jeśli ktoś zdąża tam, gdzie ty - dołącz do niego,
wykorzystuj wzorce, by zachęcać do sukcesu,
okazuj uznanie i chwal osiągnięcia,
stosuj mieszankę wzmacniania pozytywnego i negatywnego,
potrzebę współzawodnictwa wykorzystuj w sposób umiarkowany,
nagradzaj współpracę,
pozwalaj, by w grupie zdarzały się burze,
staraj się własną motywację utrzymywać na wysokim poziomie.
Lider transformacyjny wyprzedza konkurencję, rewolucjonizuje rynek, inspiruje pracowników, jest bezwzględny w realizacji zadań i charakteryzuje się szybkością podejmowania decyzji oraz działania.
Umiejętnościami lidera transformacyjnego są:
kształtowanie wizji i celów - przywódca ma wizję stanu pożądanego, spotyka się z pracownikami, przedstawia im swoją wizję oraz korzyści z jej realizacji, rozmawia ze wszystkimi indywidualnie, bierze odpowiedzialność za wizję, a po zakończeniu prezentacji wysłuchuje spostrzeżeń pracowników. Wybiera on kadrę do realizacji danej wizji, konsultuje się z nią oraz udostępnia niezbędny sprzęt,
komunikowanie:
jednostronne - gdzie rola nadawcy przypada kierownikowi,
dwustronne - sprzyja powstawaniu kanałów komunikacji,
manipulacyjne - to przekazywanie informacji w taki sposób, aby podporządkować odbiorcę nadawcy,
motywowanie, czyli oddziaływanie na pracowników środkami, w celu uzyskania pożądanych efektów,
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)