Paradoksy Kultury Masowej
Procesy odmasowienia kultury popularnej
-Różnicowanie i dyferencjacja oferty rynkowej,
-Zindywidualizowanie sposobów korzystania z produktów kultury popularnej,
-Zmniejszenie stopnia homogenizacji, ustandaryzowania i ujednolicenia produktów i potrzeb (TV na życzenie),
-Popularyzacja rzeczywistości - upodobnienie do kultury popularnej sfer życia, edukacji, religii, nauki, polityki, życia rodzinnego, samodoskonalenia (dostarczenie przyjemności, przestrzeń konsumpcji)
-Podwójny proces: kultura popularna staję się coraz mniej homogeniczna, ale jednocześnie coraz bardziej wszechobecna (staje się głównym medium). Sprzeczności kultury popularnej (John Fiske)
-Kultura popularna to nie konsumpcja - to przede wszystkim kultura.
-Ludzie nie żyją i nie zachowują się jak masa, która ma tylko jedną świadomość.
-Ludzie należą do różnych formacji popularnych w różnych momentach życia.
-Kultura popularna tworzy się oddzielnie, nie da się jej narzucić odgórnie.
Towary kulturowe (np. TV)
Gospodarka finansowa:
Producent - towar - konsument
Studio filmowe - program - dystrybutor
Gospodarka kulturowa (względna niezależność) Program - (program staje się producentem) - odbiorca - reklamodawca
Odbiorca - (program staje się tekstem) -znaczenie/przyjemność - Ona sama
-towary kulturowe (np. programy TV) nie są podobne do towarów materialnych
-ekonomiczna funkcja programu telewizyjnego nie kończy się w momencie jego „konsumpcji” - program zmienia się w producenta wytwarza odbiorców (sprzedawanych reklamodawcom).
-każdy towar reprezentuje zarówno wartości kulturowe jak i funkcjonalne - odbiorca wychodzi z roli towaru i przekształca się w producenta wytwarzającego znaczenie i przyjemności.
-w gospodarce kulturowej towar staje się tekstem - możliwym do „czytania” i interpretowania.
Kultura popularna i władza:
-ruch oporu i powstrzymywania,
Popularność towarów kulturowych:
-względna niezależność gospodarki kulturowej od finansowej, społeczeństwo broni swojego zróżnicowania,
-polisemiczna otwartość tekstów popularnych - doraźne sojusze kulturowe według rożnych osi: klasy, płci, wieku, rasy, orientacji seks.,
-możliwość wykorzystywania kultury popularnej do własnych celów (np. subkulturowego oporu) - radzenia sobie z utowarowieniem,
Kultura popularna i codzienne praktyki:
-możliwość oporu w obrębie tego co popularne - adaptacja, manipulacja, oszustwo (różne „sposoby użycia narzuconych systemów”),
(…)
… procesów dekolonizacji: światowej, werwnętrznej (emancypacja grup mniejszościowych) i ideologicznej (kolejne światopoglądy zdobywają głos) 3. Działanie nowych ruchów społecznych -pluralizacja i zróżnicowanie kultury 4. Zmiana działania globalnych typów i współczesnych systemów produkcji 5. Poszukiwanie oryginalnej tożsamości 6. Konsumpcja przestaje odsyłać do pozycji społecznej i prestiżu, zaczyna wyrażać…
… (wystawy sklepowe itd.) Rozwój miejskich przestrzeni publicznych (parki, pasaże, domy handlowe, miejsca gdzie czerpać wzory z tego jak inni wyglądają). Umasowienie kultury popularnej 1. Popularne przyjemności stają się egalitarne (to co kiedyś było tylko dla zamożnych staje się dostępne) 2. Standaryzacja kultury popularnej (masowa produkcja) - towary wystandaryzowane, o podobnych parametrach, te same formaty. Przyczyny 1. Zmiany gospodarcze: Zmiana organizacji produkcji- tayloryzm i fordyzm, masowa produkcja i alienacja pracowników. Podział czynności produkcyjnych, taśma produkcyjna, standaryzacja pracy, pracownicy widza tylko wycinek produktu który tworzą, nie czerpią też zysku ze sprzedaży. Przekształcenie form dystrybucji towarów (np. shopping malle, fabryczne opakowania, pojawienie się wózków…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)