Kultura i etyka w biznesie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 378
Wyświetleń: 4193
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Kultura i etyka w biznesie - strona 1

Fragment notatki:

11 stron pliku doc zawiera zagadnienia z zakresu kultury i etyki w biznesie. Jest to część przedmiotu etyka, wykładanego na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego.

Materiał porusza takie tematy jak: etyka a moralność, przedmiot etyki, klasyfikacja etyki, teorie nonkogniwistyczne i kogniwistycznem, uwarunkowania historyczne, rodzaje, zadania, cele (według Dossa), bazy rozwoju, społeczna odpowiedzialność w teorii i praktyce, paradoks Friedmana, pierwsze międzynarodowe regulacje SOB, program etyczny, "Fair Play", etyka zawodowa oraz etos etyki biznesu.

Kultura i etyka w biznesie
Etyka to jeden z działów filozofii („filozofia moralności”). Słowo to pochodzi z języka greckiego („ethos”, „ethikos”) i w języku tym oznacza charakter, obyczaj, przyzwyczajenie lub to co powstaje dzięki przyzwyczajeniu. Termin ten pojawił się po raz pierwszy w VI wieku p.n.e. w Grecji.
Arystoteles jako pierwszy zdefiniował termin etyka w swojej książce pod tytułem „Etyka nikomachelska”. Według niego termin ten oznacza: „swoisty dla każdego narodu i społeczności obyczaj, sposób życia, ujawniający się w działaniu należących do nej jednostek.
Według innej interpretacji etyka to zbiór zasad wyznaczających kodeks postępowania, który wyjaśnia co jest dobre i słuszne, a co złe i niesłuszne; może to też ogólnie zarysować moralne obowiązki i powinności (np. dekalog, przysięga Hipokratesa).
Etyka jest nauką o moralności, dała początek: aksjologii (teorii wartości); deontologii (nauce o powinnościach); socjologii i psychologii moralności oraz metaetyce.
Etyka a moralność
Oba słowa mają to samo znaczenie. Z tym, że moralność pochodzi z języka łacińskiego („moralis”, „mores”) i w tym języku oznacza miejsce pobytu, obyczaj, charakter, nawyk. Moralność jest wytworem stosunków społecznych. Etyka zaś jest tworzona przez filozofów. Moralność jest dziedziną decyzji i czynów, etyka zaś teoretycznym nad nią namysłem.
Przedmiot etyki:
- materialny - działanie ludzkie (decyzja, postępowanie, czyn), postawa z jakiej wypływają czyny utrwalające ją oraz osoba jako sprawca czynu, bądź podmiot postawy;
- formalny - działania ludzkie, postawy i podmiot działania lub postawy, odniesione do normy moralności, co do której działanie to (przed jego dokonaniem) może być moralnie powinne (nakazane), niedozwolone (zakazane) bądź dozwolone.
Klasyfikacja etyki:
Ze względu na sposób podejścia do przedmiotu etyki i tradycję jej rozwoju:
Etyka normatywna (właściwa) - formułuje wypowiedzi o tym, jak powinniśmy działać. Zajmuje się normami moralnymi nie od strony opisowej lecz rekomendującej;
Etyka opisowa (deskryptywna, etologia) - opisuje i wyjaśnia, jakie były lub są obyczaje, zwyczaje i zachowania moralne, czyli odpowiada na pytanie jak jest lub jak było;
Metaetyka - nauka o etyce.
Ze względu na zakres refleksji etycznej i jej przedmiot:
Mikroetyka - zajmuje się relacjami, o charakterze etycznym między ludźmi;
Makroetyka - zajmuje się problemami i etycznymi o charakterze regionalnym i globalnym;
Etyka molarna - zajmuje się etycznymi problemami ludzi w organizacji społecznej (etyka środowiskowa), ich moralnością zawodową i postępowaniem firm (etyka zawodowa, biznesu).
Ze względu na szczegółowość i ogólność podejmowanych problemów moralnych i uzasadnień głoszonych norm i zaleceń:

(…)

…, przy Polskiej Akademii Nauk. Rok później stał się on członkiem Europejskiej Sieci Etyki Biznesu. W 1998 powstał Polski Oddział Transparency International. W 1998 Krajowa Izba Gospodarcza wybrała projekt finansowany przez UE dotyczący etyki w biznesie w efekcie, którego powstał kodeks działalności gospodarczej oraz nagroda „Przedsiębiorstwo Fair Play”.
Społeczna odpowiedzialność biznesu w teorii i praktyce
Pojęcie CSR - Pochodzi z języka angielskiego (Cororate Sociall Responsability).
Społeczna odpowiedzialność biznesu SOB to koncepcja w myśl której przedsiębiorstwa uwzględniają społeczne, ekonomiczne, etyczne i ekologiczne aspekty w swoich strategiach i działalności gospodarczej oraz w codziennych decyzjach i w kontaktach z otoczeniem. To dobrowolne zobowiązanie firm do przejrzystego i etycznego…
…” powstał w odpowiedzi na konkurs ogłoszony w 1997, a dotyczący promocji kultury przedsiębiorczości w Polsce. Jest on częścią współfinansowanego przez UE projektu zgłoszonego przez Krajową Izbę Gospodarczą oraz Instytut Badań nad demokracją i przedsiębiorstwem prywatnym pt.: „Etyka i kultura przedsiębiorczości w małych i średnich przedsiębiorstwach”. W efekcie tego programu został opracowany także pierwszy…
… mogą być prawdziwe lub fałszywe, tak jak nasze zdanie stwierdzające, że coś ma pewien kolor.
Nonkognitywizm - według tej teorii nie jest możliwe obiektywne wyrażanie przekonań moralnych, albowiem są one zawsze subiektywne (relatywizm moralny).
Teorie nonkognitywistyczne: emotywizm i decyzjonizm.
Emotywizm - to koncepcja etyczna w myśl której ludzkie poglądy i postawy opierają się na reakcjach uczuciowych…

Za ojca etyki uważa się Sokratesa, który twierdził, iż zło jakie czyni człowiek wynika w jego nieświadomości, a braku wiedzy o tym co dobre i złe. Jeśl ktoś taką wiedzę posiada niemożliwe by działał nieetycznie (intelektualizm etyczny).
Kolejną ważną postacią dla rozwoju etyki gospodarowania jest Platon. Potępiał on pobieranie procentu od pożyczek (lichwę). Miał on ambiwalentny (dwubiegunowy) stosunek…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz