Kryzys i odrodzenie polityki- opracowanie

Nasza ocena:

5
Pobrań: 1008
Wyświetleń: 2072
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Kryzys i odrodzenie polityki- opracowanie - strona 1 Kryzys i odrodzenie polityki- opracowanie - strona 2 Kryzys i odrodzenie polityki- opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

Kryzys i odrodzenie polityki.
Diagnozy schyłku polityczności:
Biopolityka ogólnie oscyluje wokół kondycji życia człowieka i połączenia tego z władzą.
wg. Michela Foucaulta związana jest z nowoczesnym stylem sprawowania władzy, gdzie władza poprzez swój wpływ władzy poliycznej na różne aspekty życia społecznego, reguluje je(narzędziem jest zastosowanie wpływ władzy politycznej)
Michael Hardt, Antonio Negri - protest przeciwko nowej fali kapitalizmu, co najpełniej oddają samobójcze akty terrorystyczne(życie i ciało są tu narzędziem)
Łączy to pojęcie z problemami typu aborcja, sztuczne zapłodnienie, klonowanie, eugenika, eutanazja itp.
czwarte rozumienie oscyluje wokół przetrwania danej populacji(myślenie zbiorowe, jednostka schodzi na margines) - to jest fundamentalny cel władzy(rządzenia)
Hannah Arendt - w człowieku jest pragnienie zapanowania nad rozmnażaniem, kontroli nad przetrwaniem, zerwania więzi z naturą. Sfera publiczna znika(demokracja ją niszczy) i społeczeństwo ogranicza się do organizacji samego procesu życia. Liczy się długość, nie sens życia. Jednynym podmiotem konsumpcji został człowiek, to on jest surowcem i konsumentem w biopolityce.
Totalitaryzm jest właśnie urządzeniem biopolitycznym i wytworem nowoczesności, w której zanikła sfera publiczna.
Z filozofii: od nowa konstruowała starożytne polis. Wg. niej Grecy definiowali człowieka, jako egoistę. Dla greckiego polis, polityka polega na autoteliczności, nie na zdominowaniu człowieka, ale na nawiązaniu relacji między ludźmi.
Grecki człowiek, to człowiek kreatywny(nadczłowiek). Tyle, że w pewnym momencie historii ten model się zdezaktualizował. Ludzie przestali być bezinteresowni. W świecie współczsnym człowiek jest materialistą.
Homo faber - człowiek wytwórca. Nie pyta, dlaczego, sens nie jest ważny. Pyta jak? Za pomocą czego i jak rzeczy powstają i są powielane? Wytwarzanie szucznego świata przedmiotów, jest rekompensatą własnej śmietelności. W czasach nowożytnych greckie polis przestaje obowiązywać. I to tutaj, na granicy przejścia, znajdują się korzenie totalitaryzmu. Człowiek porządkuje świat myśląc w kategoriach narzędzie - cel. To prowadzido władzy, ekspansji, władzy dla samej władzy. Zło bierze się z samego myślenia, nie ma już rysów diabolicznych.
Myśl o nowej polityce musi iść w parze z doświadczeniem totalitaryzmu. Jeśli pozwolimy panować władzy w sposób zdominowany, społeczeństwo stanie się totalitarne.
Odbiór myśli Arendt na Zachodzie wpisał się w krytykę liberalizmu.
Michel Foucault Biopolityka wiąże się z uświadomieniem sobie przez władzę, że poddani to populacja, związana z przyrostem naturalnym, śmiertelnością, zdrowiem i chorobami, odżywianiem się itp. Gdy populacja staje się stawką w działaniach politycznych, działania te do. kontroli jego życia i przetrwania. Działania polityki wpływają wprost na życie jednostek. W tym społeczeństwie życia podstawą ideologii staje się rasizm - chcesz żyć dłużej czy w ogóle, wyeliminuj zagrożenia, a więc zabij innych.


(…)

…) - Imperiu, bo z jednej strony o Imperium rządzi światem, ale z drugiej rzesza rządzi Imperium.
Jak-gdyby-polityka od Slavoja Zizka, wg. Którego obecna myśl poliyczna chce znieść antagonizm poltyczny. Cztery wersje zaprzeczeń polityce:
archepolityka, jako komunitarystyczna próba zdefiniowania tradycyjnej przestrzeni społecznej. Polityka w tym ujęciu staje się medium, dzięki kóremu obywatele stają się świadomi wzajemnych powiązań, państwo staje się instytucją, przestrzenią, która umożliwia obywatelom uzyskanie tej świadomości a obywatele wspólnotą, świadomą konieczności pracy na rzecz dobra wspólnego.
parapolityka, to ujęcie akceptujące konlifkt polityczny, ale tylko w wymiarze legalnej rywalizacji o władzę.
metapolityka marksistowska, konflikt polityczny jest uznany, ale właściwym miejscem konfliku…
… w suwerenną i autonomiczną politykę zagraniczną. Tutaj UE miałaby chronić suwerenności państw narodowych. Buduje izolacjonizm Europy, nie myśląc o nowych rozwiązaniach.
- polityka kosmopolityczna jest idealistyczna, sprawiedliwość i polityka są wg. niej powiązane i ponowne okdrycie sprawiedliwości łączy się z odkryciem polityki na nowo. Opowiada się za międzynarodową koordynacją polityczną, ponadnarodową…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz