Wg kryterium oryginalności: kreatywne (twórcze, pionierskie); imitujące (odtwórcze, naśladowcze); 2. Wg kryterium systemu ich pobudzania: podażowe (jako wynik odkryć, wynalazków stymulowanych przez rozwój nauki i techniki), popytowe (stymulowane przez samo przedsiębiorstwo i rynek); 3. Wg kryterium efektów: produktowe (tu występuje rentowność), procesowe (technologiczne), czynnikowe (odnoszą się do nowych czynników potrzebnych do wytwarzania towarów np. nowe elementy infrastruktury społecznej).
Przedsiębiorstwo współcześnie powinno być tak zarządzane , by miało to charakter zarządzania proinnowacyjnego. Konieczne jest więc w nim:
- kreatywność kadry kierowniczej i wykonawczej (kapitał kadrowy)
- by uwarunkowania makroekonomiczne powinny sprzyjać proinnowacyjnym działaniom, takim jak: dobry system ekonomiczny, edukacyjny; polityka naukowo-techniczna; system wspomagania działań
- by uwarunkowania mikroekonomiczne powinny sprzyjać proinnowacyjnym działaniom, takim jak: wielkość przedsiębiorstwa; profil produkcji; pozycja rynkowa
- oparcie na odpowiednim systemie bodźców: pozytywnych (są one lepsze od negatywnych np. korzyści z innowacyjności przedsiębiorstwa), negatywnych (np. kary za nieodpowiednie traktowanie środowiska)
- system transferu innowacji: ssania (jest lepszy, gdyż rynek penetruje innowacje i je wykorzystuje), tłoczenia (polega na agresywnym oferowaniu przedsiębiorstwom innowacji ze źródeł technicznych)
- wybór strategii postępu technicznego: wzorców, wypełniania luk rozwojowych, prymatu
- wybór źródeł zasilania innowacyjnego: własne, zewnętrzne
- wybór właściwego momentu dokonania zmian technicznych (nie może on być ani zbyt wczesny ani zbyt późny)
- kształtowanie kultury proinnowacyjnej w przedsiębiorstwie
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)