KRYTERIUM ŁĄCZENIA STANOWISK PRACY Wyróżniamy następujące kryteria:
1) Kryterium podobieństwa rodzajowego działań ( to podstawowe kryterium, łączy się te stanowiska pracy, które wykonują te samą pracę np "dział księgowy')
2) Kryterium podobieństwa rodzajowego celów
3) Kryterium grupowania wg rozmieszczenia terytorialnego (oddział firmy)
4) Kryterium grupowania stanowisk i komórek organizacyjnych wg klientów (banki- podział na obsługę klientów indywidualnych i klientów gospodarczych)
5) Kryterium zbieżności czasu realizacji zadań
6) Kryterium podobieństwa, upodobań i cech psychofizycznych czy zatrudnionych osób na stanowiskach ( np. pogotowie ratunkowe)
2) Hierarchia - określa nam liczbę stanowisk organizacyjnych i kierowniczych oraz sposób ich powiązania w układzie pionowym
3) Centralizacja - określa podział uprawnień decyzyjnych pomiędzy poszczególne szczeble organizacyjne i stanowiska kierownicze określając tym samym wewnętrzną strukturę władzy w organizacji
Przeciwieństwem jest decentralizacja- przenoszenie uprawnień na niższe szczeble kierowania.
4) Formalizacja - polega na zapisaniu pożądanych standardów zarządzania w formie pisemnej rysunków , schematów zapisów firmowych, magnetofonowych i komputerowych.
1
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)