KREATYWNE METODY ZARZĄDZANIA Ta część opracowania ma służyć zapoznaniu czytelników z istotą metod kreatywnych, ich rodzajami i możliwościami zastosowania. Czytelnik winien zrozumieć, że ograniczenia w procesach poznania można przezwyciężyć korzystając z metod kreatywnych. Metody te są również przydatne w rozwiązywaniu problemów z zakresu zarządzania. 4. KREATYWNE METODY ZARZĄDZANIA 4. 1. Podstawy metod kreatywnych. We wszystkich obszarach działalności przedsiębiorstwa przeważająca część aktywności pracowników dotyczy zagadnień rutynowych, których rozwiązanie wymaga zastosowania wielokrotnie sprawdzonego algorytmu postępowania. Przykładowo, przesłane przez klienta zamówienie na towary, uruchamia standardowy splot działań dotyczący ograniczonej liczby stanowisk w przedsiębiorstwie i znacznej liczby niezbędnych dokumentów. Pojawiają się jednak zagadnienia dla których nie opracowano jeszcze algorytmów ponieważ pojawiają się albo po raz pierwszy, albo są nietypowe. Te zagadnienia dotyczą takich sfer jak :
opracowanie nowych produktów, warunków produkcji, zmiany norm produkcji, innowacje w zakresie świadczenia usług, zmiana pozycji na rynku /np. promocja, zmiana sposobu dystrybucji, rozliczeń z klientami itp/, tworzenie nowych jednostek organizacyjnych np. spółek z kapitałem mieszanym. Chociaż problemy te występują niezbyt często są jednak bardzo istotne dla rozwoju przedsiębiorstwa. Dla ich rozwiązania często nie wystarczają tradycyjne metody analityczne. Tym samym tworzą się warunki dla działalności kreatywnej. Fenomen kreatywności opisuje już Leonardo da Vinci pisząc: "tam gdzie natura zaprzestała tworzyć nowe formy tam naturalną rzeczą człowiek rozpoczyna, z pomocą tej właśnie natury, tworzenie nieskończonej liczby jej form." /Aluto,Acito,1/1974,s.160/. Badania naukowe nad kreatywnością na szerszą skalę zostały przeprowadzone w latach 50-tych w USA przez takich naukowców jak: Guilford, C. W. Taylor, Barron, Drevdhal, Parnes, Mednick w oparciu o prace Maxa Wertheimera i Karla Dunckera. Jednak rzeczywista intensyfikacja badań nad kreatywnością nastąpiła dopiero w latach 60-tych. "Kreatywność to zdolność człowieka do tworzenia kompozycji, produktów i idei, które z punktu oceny zasadniczych kryteriów wcześniej nie były twórcy znane". /Aluto,Acito, 1/1974,s.160/
Wiele czynników zarówno zewnętrznych jak i wewnętrznych wpływa na przebieg i intensywność kreatywności. Wśród nich cechy osobowe twórcy z cała pewnością odgrywają wiodącą rolę. Zaliczyć do nich należy:
niezależność w poglądach, wysoka motywacja osobista, gotowość do ryzyka, sceptycyzm i równocześnie zaufanie do własnych ocen,
(…)
… różnorodne organizacyjne uwarunkowania w formie:
działów zajmujących się badaniami i rozwojem, planowaniem polityki przedsiębiorstwa, opracowywaniem know-how, stanowisk sztabowych d/s zarządzania innowacjami, komitetów i gremiów dla rozwiązania zadań z zakresu planowania innowacji, grup projektowych, czasowych grup innowacyjnych, kongresów problemowych, kół jakości,
zespołów ds. systemów wczesnego rozpoznania, zespołów systematycznej analizy wartości, zespołów dokształcania, treningu menedżerskiego, zwolnienia wysoko kreatywnego pracownika z wszystkich normalnych obowiązków i zlecenie mu opracowania projektu innowacyjnego, tworzenia specjalnych działów wysoko rozwiniętych technologii, gdzie prowadzone prace nie są bezpośrednio związane a podstawową działalnością /np. dział wyścigów samochodowych…
… wyróżnionych metod jest forma udziału uczestników w sesji kreatywnej i wzajemne relacje zachodzące pomiędzy nimi. Tablica 4.1.1. Zestawienie wybranych metod kreatywnych
4.2. Imaginacyjna burza mózgów. Niezbyt szeroko rozpowszechniona metoda “imaginacyjna burza mózgów” jest bardzo interesującym rozwiązaniem w procesie poszukiwania nowych idei. Jej istota polega na tym, że realny problem zostaje zastąpiony…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)