Przemysł kulturalny - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 63
Wyświetleń: 861
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Przemysł kulturalny - wykład - strona 1 Przemysł kulturalny - wykład - strona 2 Przemysł kulturalny - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Przemysł kulturalny
Przemysł kulturalny przemysł kultury przemysł kreatywny Częściej używamy przymiotnika „kreatywny” niż „twórczy”
To przejście zapożyczone ze szkoły frankfurckiej - szkoła w sposób krytyczny donosiła się do przemysłu. Problem komercji brzmi: CZY PRODUKCJA WYKLUCZA KREATYWNOŚĆ? - komercyjność naraża na szwank autentyczną twórczość
- komercyjność jest warunkiem koniecznym twórczości (inspiruje i ujmuje w ramy organizacyjne) - komercyjność i twórczość są współcześnie nierozdzielne i ściśle się ze sobą łączą - „twórcze gałęzie przemysłu”, „przemysł kulturalny”. Kiedy mamy komercyjność, to mamy jakiś grand, który później musimy rozliczyć. Komercyjność staje się czynnikiem motywującym działanie. PRZEMYSŁ KULTURALNY L.POJ SZKOŁA FRANKFURCKA Rezygnacja z sądów wartościujących implikowanych przez pojęcie twórczości i twórcy (porzucenie Adorno) na rzecz kategorii opisowej Przemysłu kulturalne kultury, kulturowe gałęzie przemysłu (l.m) od lat 70', nacisk na nowe sposoby zarządzania, stworzenie nowych warunków dla kreatywności, demistyfikacja „twórcy”, problem zapośredniczenia Wątpliwości: Co jest twórczego, w twórczych gałęziach przemysłu? Czym miałyby różnić się od innych? Wpływ korporacji narodowych na twórczość VS inicjatywy oddolne i wysiłek ludzki(R.Williams) wspólnoty fanów, artyści niezależni i interesy państwowe. Dostęp i wykluczenie - postulowana większa otwartość przemysłu kultury kontra koneksje i sympatie decydentów Dalsze konsekwencje problemu twórczości - jednostka VS zbiorowość (problem autorstwa w kinie, rola gwiazd: prawa autorskie) Problem własności - prawo autorskie Żródła: XIV i XVII wiek w Wenecji i basenie Morza Śródziemnego - logika patentu odpowiedzi na potrzeby. Takie rozumienie prawa autorskiego ma zachęcić do kreatywności i chronić indywidualny wysiłek, który przekłada się na korzystne efekty dla zbiorowości. Ale czy takie rozumienie jest pożyteczne? Prawo autorskie ma chronić twórców Rozwój mediów przyczynił się do stworzenia nowej grupy decydentów i beneficjentów tego prawa - chroni różne grupy interesów i je wpisuje w szerszy kontekst walki o władzę. Prawo autorskie ma służyć korupcjom ze szkodą dla twórcy Prawo autorskie nie ma służyć kompetencją, lecz interesom narodowym np. Stany vs Chiny Do kogo należy ZNAK? - prawo autorskie, jako narzędzie przywracania znaku właściwemu referentowi. Co to jest KOPIA i czy zmienia się jej rozumienie? Na pewno dzieje się to w przypadku filmów czy fotografii. Bo dużo ciężej jest podrobić np. Rembranta. Czasem zdarza się też tak, że kopia okazuje się lepsze od oryginału

(…)

… symboliczna Twórcze dziedziny gospodarki nie są celem samym w sobie Wzajemna zależność oraz zatarcie granic między tym, co „twórcze” i „nietwórcze” Zatem czy kierowca producenta filmowego jest też częścią kreatywnego przemysłu? …
…, też w jakimś sensie stają się artystami np. znalezienie kreatywnego rozwiązania jakiegoś problemu (oddolne inicjatywy warunkowane przez ramy korporacji) Przemysł kultury, jako składowa przemysłów kreatywnych:
- akcentowanie kreatywności i twórczości artystycznej - ze względu na zawartość chronioną prawem autorskim - specyfika sektora kreatywnego opiera się na jego rodowodzie i związkach z sektorem kultury…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz