To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Kratownica Francosa
Inżynier Józef Francos zaprojektował typ belki kratowej wykonany z bali 5 4-8 cm, o dużych tarczowych węzłach [41],
Cechą charakterystyczną kratownic Francosa było wykonanie ich prętów z grubych desek, połączonych w węzłach tarczowych na tak zwane śrubogwoździe [16],
Srubogwoździe w systemie Francosa były sworzniami o zmniejszanej na jednym końcu średnicy, która była nagwintowana. Na część nagwintowaną nakręcano płaszcz z ostrzem. Tak przygotowany sworzeń wbijano w przygotowany wcześniej otwór (o mniejszej średnicy), a następnie odkręcano ostrze, zastępując je nakrętką, stąd też sworzeó ów spełniał dodatkowo rolę śruby [16]. Most tego systemu poka/ano na rys. 5.36.
Z podanych rozwiązań mostów kratownicowych najmniejszym powodzeniem cieszyły się rozwiązania Ibjańskiego i Pintowskiego [16]. Stanowią one jednak wkład polskiej myśli technicznej do ostatecznego ukształtowania konstrukcyjnego mostów kratownicowych z drewna litego [16].
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)