To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Kratownica Howea
Kratownica Howe'a stanowi drugi pod względem starszeństwa typ mostu kratownicowego po kratownicy Towna [41J. Po raz pierwszy zbudowano ją w 1840 roku [47], [49|. Jest to kratownica złożona, w której pasy i zastrzały są drewniane, a słupki (wieszaki) wykonane z prętów stalowych (rys. 5.26).
Słupki te są wstępnie naprężone tak, aby we wszystkich stanach montażowych i eksploatacyjnych w krzyżulcach kratownicy nie wystąpiło rozciąganie, co ułatwia ukształtowanie węzłów drewnianych, bardzo trudnych do zrealizowania przy siłach rozciągających [16].
W kratownicy Howe'a najczęściej stosuje się pasy trójdzielne. Na ogół wystarczają dwa pręty pionowe (słupki). Tylko w sporadycznych przypadkach dawano więcej. Zastrzały i odstrzały (w kratownicach tych pręty ukośne ściskane od ciężaru własnego zwane są zastrzałami, natomiast pręty ukośne rozciągane to odstrzały) muszą się mijać w miejscu skrzyżowania. Dlatego przy dwóch zastrzałach dawano jeden odstrzał, a przy trzech zastrzałach dwa odstrzały [16].
Wspaniałym przykładem mostu kratownicowego systemu Howe'a jest, eksploatowany obecnie jako kładka dla pieszych, most przez Ilier (rys. 5.27) wybudowany w 1850 roku w ciągu linii kolejowej Lindan- Hol w pobliżu Kempten. Przęsło środkowe tego mostu ma rozpiętość 52,5 m. W kratownicy widocznej na tym rysunku zastosowano krzyżulce wielokrotne, co odróżniają od klasycznej kratownicy Ho-we'a [15]. Inny przykład przedstawiono na rys. 5.28.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)