Krakowski okres w twórczości Heleny Radlińskiej-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 63
Wyświetleń: 602
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Krakowski okres w twórczości Heleny Radlińskiej-opracowanie - strona 1 Krakowski okres w twórczości Heleny Radlińskiej-opracowanie - strona 2

Fragment notatki:

Józef Kopała - „Znaczenie krakowskiego okresu w kształtowaniu się osobowości naukowej Heleny Radlińskiej”.
W Krakowie znalazła się H.Radlińska w końcu 1906 r., po ucieczce wraz z mężem dr med. Z.Radlińskim z zesłania na Syberię. Przez 12 lat prowadziła tutaj działalność społeczną, dydaktyczną, naukową, a w końcu także polityczną. Ten okres krakowski uznała sama za „najpiękniejszy” i „najbardziej twórczy”.
Wśród działaczy oświatowych reprezentowała radykalizm społeczny w traktowaniu zagadnień oświatowych, wywodzący się z nurtu nowego romantyzmu.
Były 3 główne środowiska jej pracy oświatowej, naukowej, samokształceniowej i społeczno politycznej:
1 - przez cały okres związana była z Towarzystwem Uniwersytetu Ludowego im A. Mickiewicza i za teren jej działalności obrała Uniwersytet Ludowy i Bibliotekę Publiczną UK.
2 - drugim środowiskiem, które silnie oddziaływało na jej osobowość i kierunek zainteresowań badawczych był Uniwersytet Jagielloński, a w szczególności seminarium historyczne prof. St. Krzyżanowskiego.
3 - trzecim środowiskiem były organizacje nauczycielskie, a potem komisja Skonfederowanych Stronnictw Niepodległościowych i służba sprawie niepodległości poprzez działalność publicystyczną i propagandową. Kraków był wówczas środkiem działań niepodległościowych.
PRACA:
Na Uniwersytecie Jagiellońskim podjęto badania historyczne pod kierunkiem prof. St. Krzyżanowskiego (studiowała w latach 1907-1911). Swoim stosunkiem do studiów, zaangażowaniem i przygotowaniem górowała nad najzdolniejszymi. Seminaria u prof. Krzyżanowskiego i Franciszka Bujaka zbliżyły ją do metod mikrosocjologii.
Duże znaczenie wywarła na Radlińskiej przyjaźń z Heleną Witkowską, która poświęciła się pracy w Uniwersytecie Ludowym. Starsza o 9 lat, wykształcona w Genewie, gdzie uzyskała doktorat nauk społecznych, uczyła historii, wśród czołowych działaczy Uniwersytetu Krakowskiego, była ekonomista dr Zofia Daszyńska-Golińska - zajmowała się ekonomię polityczną i historią gospodarczą.
Przekonała Radlińska, że ogromne znaczenie ma włączenie do warsztatu badawczego takich dyscyplin jak ekonomia, statystyka i demografia.
Radlińska była oczarowana prof. M.Raciborskim, botanikiem, powołanym na katedrę U.J. Ukazał jej szerokie horyzonty, dzięki niemu sformułowała tezę o łączeniu samokształcenia na wyższym szczeblu z własnymi poszukiwaniami.
NOWOŚCI:
Wpływ, oprócz studiów i wybitnych działaczy Uniwersytetu Krakowskiego, wywarły na ukształtowanie poglądów i postawy Radlińskiej, jej własne prace dydaktyczne i naukowo-badawcze. Opracowała program i koncepcję Miejskiej Biblioteki Publicznej w Krakowie. W 1908 r. Uniwersytet Krakowski zorganizował z jej inicjatywy nową instytucję -

(…)

… Krakowskiego, wywarły na ukształtowanie poglądów i postawy Radlińskiej, jej własne prace dydaktyczne i naukowo-badawcze. Opracowała program i koncepcję Miejskiej Biblioteki Publicznej w Krakowie. W 1908 r. Uniwersytet Krakowski zorganizował z jej inicjatywy nową instytucję - „Seminarium oświatowe” - przeznaczone dla młodzieży akademickiej.
Przedmiot, pojęcia i metody pedagogiki społecznej kształtowały…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz