Koszty jakości

Nasza ocena:

3
Pobrań: 119
Wyświetleń: 798
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Koszty jakości - strona 1

Fragment notatki:

KOSZTY JAKOŚCI
Jest to suma kosztów związanych z zapobieganiem, wykrywaniem oraz usuwaniem wad jakościowych produktów. W dalszej kolejności dzielimy je na koszty:
-wysokiej jakości,
-niskiej jakości;
Koszty wysokiej jakości (źródła):
a) zapobieganie
-rekrutacja pracowników,
-kształcenie i szkolenie pracowników,
-badanie prototypów produktów,
-testy jakości materiałów, urządzeń i narządzi przed zakupem,
-wybór i certyfikacja dostawców,
-wprowadzenie norm jakości,
-wdrożenie i utrzymanie systemu zarządzania jakością,
-naprawy prewencyjne;
b) kontrola
-dostaw,
-produkcji,
-końcowa produktu,
-system statystycznej kontroli procesów,
-zbieranie i analiza danych dotyczących jakości,
-prowadzenie rachunku kosztów jakości;
Koszty niskiej jakości:
a) koszty braków wewnętrznych
-wartość braków nienaprawialnych,
-wartość bezużytecznych odpadów,
-naprawa braków,
-praca administracji,
-praca projektantów,
-zwiększone zapasy,
-przestoje w produkcji;
b) koszty braków zewnętrznych
-naprawa i obsługa serwisowa,
-wartość zwrotów nienaprawialnych,
-obsługa zwrotów,
-gwarancyjna wymiana produktów,
-analiza skarg klientów,
-kary z tytułu niespełnienia norm jakości;
c) kosztu utraconych korzyści
-utracone przychodu (udzielone upusty) z tytułu obniżki kosztu produktu,
-nieuzyskane zyski z powodu utraty klientów;
Dwa podstawowe podejścia do problemu kosztów jakości wyłoniły się ze skrajnych odpowiedzi na pytanie „Czy pomiar i analiza kosztów jakości powinny stanowić element zarządzania jakością w przedsiębiorstwie?”:
a) podejście ekonomiczne
b) podejście jakości absolutnej
W ramach podejścia ekonomicznego wykorzystuje się klasyczną funkcję jakości, w której wyróżnia się trzy obszary:
1. Obszar poprawy, gdzie przedsiębiorstwo może wpłynąć na zmniejszenie kosztów jakości poprzez inwestycje w rozwój działań ukierunkowanych na zapobieganie i kontrolę.
2. Obszar obojętny w okolicy optimum, w którym znajdują się przedsiębiorstwa z efektywnie funkcjonującym systemem zarządzania jakością opartym na zapobieganiu i kontroli.
3. Obszar perfekcji, w którym znajdują się przedsiębiorstwa poszukujące metod osiągnięcia jakości absolutnej. W tym obszarze ma miejsce szybszy przyrost kosztów zapobiegania niż spadek kosztów braków.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz