Systemy zarządzania jakością

Nasza ocena:

5
Pobrań: 259
Wyświetleń: 1309
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Systemy zarządzania jakością - strona 1 Systemy zarządzania jakością - strona 2 Systemy zarządzania jakością - strona 3

Fragment notatki:


Systemy zarządzania jakością Zadowolenie klienta osiągamy wtedy, gdy jakość produktu, który mu dostarczamy jest zbieżna z jakością jakiej on oczekuje. Aby móc zaoferować klientowi produkty oczekiwanej jakości konieczne jest, by przedsiębiorstwo potrafiło skutecznie tą jakością zarządzać. W praktyce sprowadza się to do wprowadzenia systemu zarządzania jakością. Pojęcie jakości produktu: Starożytne definicje - jakość to doskonałość. Platon - porównanie jakości do piękna - sądem wartościujący, wyrażony przez użytkownika. W czasach rewolucji przemysłowej - to wartość. Taguchi - wyrób wysokiej jakości - wyrób, który powoduje minimum strat ponoszonych przez społeczeństwo od momentu jego wprowadzenia do sprzedaży. Wprowadzenie produkcji seryjnej - zgodność ze specyfikacją. Jakość to ogół cech i właściwości wyrobu lub usługi decydujących o zdolności wyrobu do zaspokojenia stwierdzonych lub przewidywanych potrzeb. Współcześnie - spełnienie lub przekroczenie wymagań klienta. Wawak - zakres spełniania wymogów użytkowników przez produkt, przy czym wymogi te zależą od jego możliwości ekonomicznych (szczególnie dochodów i zasobów). Lock - dostarczanie klientowi tego, czego on dziś potrzebuje, za cenę, którą on z chęcią zapłaci, przy koszcie, który możemy utrzymać, oraz dostarczenie mu czegoś jeszcze lepszego jutro. To stopień zgodności między oczekiwaniem a realizacją, porównanie tego, czego chciałeś, z tym, co otrzymałeś. Oczekiwanie a spełnienie. Jakość jest niewidoczna, gdy jest dobra, niemożliwa do niezauważenia, gdy jest zła, niewidzialnym wynikiem. Odzwierciedlenie wyobrażeń producenta o produkcie. Mamy tu więc do czynienia ze zderzeniem oczekiwań klienta z założeniami producenta, które w efekcie tworzą jakość produktu.
Produkt dobrej jakości
Dwa konteksty rozpatrywania jakości produktu: technologiczny - nowoczesny wyrób wysokiej jakości powinien cechować się:
funkcjonalnością (stopień i zakres realizacji oczekiwanych funkcji);
praktycznością (komfort użytkowania, łatwość obsługi i konserwacji i ich ergonomiczność); niezawodnością (zdolność do pracy bezusterkowej); trwałością (okres zachowania cech użytkowych); bezpieczeństwem użytkowania (dotyczącym człowieka i środowiska).
rynkowy - cechami tymi są:
stopień zgodności z wzorcem; widoczność cech charakterystycznych dla produktu;
ekskluzywność (prestiż nabywcy związany z posiadaniem produktu lub jego marką;
estetyczność (pozytywne odczucia osobiste);
prezentacja (forma zaoferowania);
koszt nabycia;


(…)

….
Księga jakości oraz jej zmiany muszą być nadzorowane zgodnie z zasadami normy ISO 9001, które dotyczą nadzoru nad dokumentacją.
ISO 9000
Normy ISO obejmują wiele standardów, które dotyczą systemów zarządzania w różnych obszarach organizacji. Najpopularniejsze z nich to normy ISO 9001 (zarządzanie jakością), ISO 14001 (zarządzanie środowiskowe), ISO 27001 (bezpieczeństwo informacji). Podstawą budowania…
… organizacji
Ludzie przeważnie robią rzeczy dobrze za pierwszym razem. Zmiana w otoczeniu jest przewidywana i wykorzystywana dla firmy. Wzrost jest stały i opłacalny. Nowe produkty i usługi "zjawiają się", gdy są potrzebne. Każdy jest szczęśliwy, ze tu pracuje. Ocena: metoda zero defektów zastosowana została po raz pierwszy w przemyśle zbrojeniowym, gdzie doskonale się sprawdziła. Później została…
… systemów jakości jest procesem dobrowolnym. Przeprowadzenie certyfikacji jest usługą, którą świadczą akredytowane organizacje. Kryteria wyboru jednostki certyfikującej posiadane akredytacje innych państw, liczba przyznanych przez daną jednostkę certyfikatów, doświadczenie jednostki w certyfikowaniu przedsiębiorstw w danej branży. Ostateczną decyzję należy podjąć dopiero po odbyciu osobistej rozmowy…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz