7. KOSZTY REORGANIZACJI Witold Kieżun wskazuje następujące koszty reorganizacji: koszty związane z przejściowym osłabieniem instytucji i przejściowym spadkiem produkcji, bezpośrednie koszty pieniężne, koszty związane ze wzmożeniem nacisków, koszty związane z zagrożeniem specjalistów, koszty związane z zerwaniem powiązań kooperacyjnych, koszty związane z osłabieniem skuteczności przepisów, koszty związane z funkcjonowaniem organizacji w otoczeniu, W skrypcie: materialne, niewykorzystanego efektu, społeczne (ludzie się boją) 8. ZMIANY W ORGANIZACJI Zmiana – zdarzenie kinetyczne, tj. zdarzenie w którym w określonym przedziale czasu można wskazać przynajmniej 2 różne stany. Zmiana – proces, konstatacja (zauważenie, stwierdzenie) różnicy pomiędzy jednym stanem a drugim, bez wskazywania na jej przyczyny, czy skutki. To każda istotna modyfikacja części organizacji, a także trwała korekta stosunków między celami, zadaniami, ludźmi i aparaturą w wymiarze czasu i przestrzeni, niezależnie od charakteru i stosunków. Cele zmian organizacyjnych mogą być formalne (np. przekształcenie wzorców zachowań pracowników) lub nieformalne. Przyczyny: zewnętrzne i wewnętrzne . Rodzaje zmian: Ze względu na stopień: - reprodukcyjne – mają na celu podniesienie wydajności podstawowych procesów i dotyczą poziomu operacyjnego przedsiębiorstwa, niewielki zasięg. - transformacyjne – ich celem jest kompleksowa transformacja całego systemu, jakim jest organizacja, szeroki zakres działania. Ze względu na rozmiar: - zachowawcze – utrzymanie dotychczasowego stopnia dostosowania się organizacji do otoczenia, - rozwojowe – zapewnienie rozwoju organizacji, Ze względu na zakres: - całościowe – obejmują całość organizacji, - cząstkowe – obejmują określone elementy organizacji, Ze względu na źródło: - samoistne – podejmowane przez ludzi w organizacji, którzy widzą potrzebę zmian i podejmują działania wyprzedzające, - narzucone – są reakcją na sytuację zaistniała na zewnątrz lub wewnątrz organizacji, Ze względu na charakter: - adaptacyjne – wynikają ze zmiennego i burzliwego otoczenia, wykorzystanie rozwiązań już wcześniej stosowanych, - innowacyjne – stosowanie nowych, oryginalnych rozwiązań, czyli innowacji, Ze względu na efekt: - pozytywne – użyteczne wyniki uzyskane dzięki zmianie są większe niż poniesione nakłady, - negatywne – nakłady przewyższają użyteczne wyniki, - obojętne – użyteczne wyniki i nakłady są do siebie zbliżone,
(…)
… – dotyczą stosowanych procesów wytwórczych i
wyposażenia (np. wykorzystanie Internetu, komputeryzacja),
- skierowane na strukturę organizacji – dotyczą struktur organizacyjnych oraz
organizacji pracy (np. odchodzenie od struktur hierarchicznych)
Ze względu na tożsamość, odmienność stanów początkowych:
- permutacyjne – stany początkowy i końcowy są różne,
- perseweracyjne – stany początkowy i końcowy…
…, ich
przebiegu i wynikach. Konieczność prowadzenia otwartej komunikacji i
informowanie o wpływie zmian.
analiza pola siłowego Lewina – wzmacnianie czynników sprzyjających zmianie i
neutralizowanie czynników niesprzyjających zmianie. Każda strzałka oznacza jeden
czynnik, a jej długość oznacza siłę oddziaływania danego czynnika.
Zarządzanie procesem zmian – etapy procesu zmian:
1. Model Kurta Lewina
Etap…
…,
opracowanie projektu zmian ,
przygotowanie do wdrażania zmian,
wdrażanie,
kontrola i ocena efektów,
9. INNOWACJE I PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ
Innowacja – szczególny przypadek zmiany, nowe kombinacje powstałe w sposób nieciągły,
prowadzą do powstania nowego zjawiska i rozwoju (Joseph Schumpeter), kierowany
wysiłek organizacji na rzecz opanowania nowych produktów i usług, bądź też zastosowań
istniejących…
… się i sposób sprawowania władzy w organizacji, na nastawienia
do pracy, na wzorce zachowań, relacje społeczne.
Model kultury Schreina:
1. Artefakty – behawioralne (wzory zachowań), fizyczne (kultura materialna),
językowe.
2. Wartości i normy
3. Założenia kultury (historia, natura ludzka, postawy ludzi)
Funkcje kultury: integracyjna, percepcyjna, adaptacyjna
Rodzaje kultur:
- klanu – na zasadach rodziny
- rynku…
… organizacyjna – zestaw wartości, przekonań, zachowań, obyczajów i postaw, który
pomaga członkom organizacji zrozumieć, za czym organizacja się opowiada, jak działa i co
uważa za ważne.
Tożsamość organizacji - główne i wyróżniające atrybuty organizacji, podstawowe wartości
danej organizacji, kulturę organizacyjną, sposoby wytwarzania i produkty. Dla członków
organizacji tożsamość może oznaczać schemat poznawczy…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)