Wykład - Kierowanie a zarządzanie - podstawowe różnice

Nasza ocena:

3
Pobrań: 917
Wyświetleń: 4970
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - Kierowanie a zarządzanie - podstawowe różnice - strona 1 Wykład - Kierowanie a zarządzanie - podstawowe różnice - strona 2 Wykład - Kierowanie a zarządzanie - podstawowe różnice - strona 3

Fragment notatki:

Kierowanie a zarządzanie - podstawowe różnice:
Kierowanie - jest stosowane w odniesieniu do wszystkich organizacji, a zarządzanie - do organizacji gospodarczych i niektórych instytucji. niedochodowych (np: szpital, teatr, szkoła wyższa).
Podstawowe funkcje zarządzania:
Planowanie
Organizowanie
Przewodzenie
Kontrolowanie
Pojęcia znaczenia organizacji + przykłady:
Organizacja jako system - modele organizacji - elementy
4-członowy model Leavitta:
- podsystemy społ. (ludzie, jednostki i grupy ; cele i zadania)
- podsystemy techniczne (struktura formalna ; urządzenia i technologia)
model 5-elementowy:
- podsystem zarządzania; podsystem celów i wartości; podsystem psychologiczno-społ., podsystem struktury, podsystem techniczny.
model „7s” McKinsey'a:
- Wartości ( struktura, systemy, style, pracownicy, kwalifikacje, strategie)
Typy organizacji wg charakteru zaspokajania przez nie potrzeb:
Komercyjne - zaspokajają potrzeby indywidualne,
Publiczne,
Non Profit -nie nastawione na zysk
Cechy organizacji:
Musi być utworzona przez osoby fizyczne lub prawne itd. Jest tworem człowieka,
W organizacji potrzebne jest połączenie ludzi z pozostałymi zasobami,
Celowe zorientowanie. Organizację tworzy się po to aby osiągnąć jakiś cel.
Musi posiadać wewnętrzna strukturę (reguły, uprawnienia, obowiązki),
Posiadanie wspólnego członu kierowniczego lub zarządu,
Rozmyślne zachowanie się,
Ekwifinalność (dążenie do celu różnymi drogami),
Organizacje utrwalają sposoby zachowania ludzi w drodze formalizacji,
Współdziałanie z otoczeniem,
Zdolność do samoorganizacji.
Złożoność i zmienność organizacji - cechy otoczenia zmiennego, stałego, prostego i złożonego
Cechy otoczenia stałego: (zmienne odwrotnie do stałych):
Rodzaj produktów lub usług w dłuższym czasie nie ulega zmianom,
Nie występują istotne zmiany w technice i technologii,
Krąg dostawców i odbiorców jest stabilny,
Nie pojawiają się nowi konkurenci,
Ustabilizowane jest otoczenie dalsze,
Cechy otoczenia prostego: (złożone odwrotnie):
Nieliczne, nie całkiem jednorodne, stale zmieniające się
Etapy cyklu życia organizacji:
Przedsiębiorczość
Zespołowość
Formalizacja i kontrola
Dopracowanie i dopasowanie struktury.
Rodzaje więzi organizacyjnych w przedsiębiorstwach


(…)

… (interpersonalne)
Koncepcyjne
Teorie i koncepcje motywacji:
Teoria X:(Y odwrotnie od X):
- przeciętni człowiek nie lubi pracować i jeśli to możliwe stara się unikać pracy
- większość ludzi wymaga zmuszania do pracy i dla osiągnięcia celu organizacji konieczne jest kontrolowanie, kierowanie i karanie,
- przeciętny człowiek lubi być kierowany i unika odpowiedzialności, posiada niewiele ambicji, a głównym jego pragnieniem jest potrzeba bezpieczeństwa.
Teoria hierarchii potrzeb Maslowa:
(potrzeby: fizjologiczne, bezpieczeństwa, przynależności, szacunku i samorealizacji):
- źródłem motywowania są niezaspokojone potrzeby,
- potrzeby już zaspokojone nie wywołują dalszej motywacji,
- potrzeby wyższego rzędu dochodzą do głosu, motywują do działania dopiero od pewnego stopnia zaspokojenia potrzeby podst.
- w danym…
… organizacyjnych ze względu na rozpiętość kierowania:
Struktury smukłe
Struktury płaskie
Etapy procesu planowania:
Co? Kiedy? Czym? Kim? Ile? Jak?
Cechy dobrego planu:
Celowy
Wykonalny (realny)
Spójny
Możliwie najbardziej operatywny
Gibki, elastyczny, zwrotny
W należytym stopniu szczegółowy
W należytym stopniu długodystansowy(perspektywiczny)
18 . Rodzaje planów operacyjnych:
I. Plan jednorazowy:
Program
Projekt…
… adaptacji, Sprzyja integratywnemu stylowi kierowania i uspołecznieniu procesów zarządzania.
Wady:
Brak jedności rozkazodawstwa powodujący trudności w rozgraniczeniu zakresu władzy stanowisk funkcjonalnych,
Konflikty spowodowane dezorientacją wykonawców wskutek społecznych decyzji,
Trudności w rozgraniczeniu kompetencji ( niejasna odp za wykonanie),
Manipulowanie poleceniami podwładnych,
Niebezpieczeństwo…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz