Model sprzężeniowy procesu innowacyjnego - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 273
Wyświetleń: 2485
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Model sprzężeniowy procesu innowacyjnego - wykład - strona 1

Fragment notatki:

M odel sprzężeniowy procesu innowacyjnego Źródło: R. Rothwell, W. Zegveld, Reindustrialization and Technotogy, [za:] R. Romanowski, Innowacje jako determinanty działań strategicznych, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2000, s. 66.
Interaktywne modele innowacji decydujące znaczenie przypisują licznym interakcjom między nauką, technologią i poszczególnymi fazami procesu innowacji. Nauka nie określa bezpośrednio dynamiki procesów innowacyjnych, jednak we współczesnym świecie rozwiązywanie problemów gospodarczych, technicznych, zdrowotnych, społecznych, prawno - ustrojowych, ekologicznych i innych nie jest możliwe bez udziału nauki. Nauka powinna dysponować potencjałem adekwatnym do potrzeb rozwojowych gospodarki, niezbędnym nie tylko w kreacji innowacji, ale także w ich adaptacji.
W każdej fazie procesu innowacyjnego można dotrzeć w miarę potrzeb do zakumulowanej wiedzy, którą tworzy nauka. Relacje między badaniami, wynalazczością i produkcją można przedstawić w postaci tak zwanego modelu „związanego łańcucha" (rys. 5), z którego wynika, że dróg inicjujących innowacje jest więcej niż jedna. W modelu tym występuje pięć ścieżek innowacji. W praktyce jest ich niewątpliwie więcej. Proces innowacyjny zawiera pięć segmentów, ale może być zainicjowany w każdym z nich, ponieważ możliwe jest dotarcie do zakumulowanej wiedzy. Oznacza to, że można wprowadzić innowację bez konieczności prowadzenia badań naukowych. Dynamika innowacji i ich skala zależą od umiejętności wykorzystania osiągnięć nauki i możliwości jej dystrybucji. Może się zdarzyć, że kraj, który rozwija naukę, lecz nie w pełni z niej korzysta, niejako „daruje" wyniki badań naukowych innym.
Rys. 5. Model interaktywny procesu innowacyjnego: model „związków w łańcuchu” Źródło: W. Janasz, K. Janasz, A. Świadek, J. Wiśniewska, Strategie innowacyjne przedsiębiorstw, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2001, s. 200.
Oznaczenia na rysunku można objaśnić następująco :
a - zasób wiedzy naukowo-technicznej, która jest podstawą różnorodnej działalności innowacyjnej; prace badawczo-rozwojowe (B+R) są podejmowane w celu jej poszerzenia, jeśli dotychczasowa wiedza jest niewystarczająca;
b - analiza przeprowadzana przez potencjalnego innowatora w celu ustalenia, czy i jakie nowe produkty oraz procesy mogą być z powodzeniem wprowadzone w rozpatrywanym okresie bądź jakie udoskonalenia w istniejących produktach i procesach mogą być zrealizowane;
c - opracowywanie nowych produktów i/bądź procesów; wprowadzenie ulepszeń do wytwarzanych wyrobów i realizowanych procesów;


(…)

…, ponieważ jest oparta na źródle, jakim jest OECD (Organization for Economic Cooperation and Development), Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. Utworzona została 30 września 1961 w Paryżu na mocy konwencji z 14 XII 1960, która dotyczyła przekształcenia powstałej w związku z Planem Marshalla OEEC (Organizacji Europejskiej Współpracy Gospodarczej). Sposoby stymulowania innowacji przez zasoby wewnętrzne…
… przedsiębiorstw wymagają zapotrzebowanie na wiedzę o prawdopodobnym zachowaniu się konkurentów, zdobywaniu przewagi konkurencyjnej, zachowaniu odbiorców i dostawców. W ramach strategii konkurencji i formułowania perspektyw rozwojowych przedsiębiorstw mogą być realizowane różne koncepcje strategiczne oraz stosowane rozmaite podejścia, metody analizy strategicznej i rozpatrywane różne uwarunkowania.
W literaturze…
…, intensywność jest szczególnie istotne, kiedy organizacja wdraża zmiany i innowacje, a równowaga dynamiczna ulega zakłóceniu.
W. Janasz, K. Janasz, A. Świadek, J. Wiśniewska, Strategie innowacyjne przedsiębiorstw, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2001, s. 201.
M. Haffer, Skłonność polskich przedsiębiorstw do podejmowania innowacyjnych strategii produktowych, [za:] Przedsiębiorstwo…
…, Skłonność…, po. cit., s. 149.
E. Stawasz, Innowacje…,op. cit., s. 35. A. H. Jasiński, Innowacje…, op. cit., s. 37.
R. W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 1998, s. 103.
M. E. Porter, Strategia konkurencji: metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1998, s. 22.
E. Stawasz, Innowacje…,op. cit., s. 39.
K. Obłój, Strategia organizacji, PWE, Warszawa 1998, s. 29.
M…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz