To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Korzyści z planowania marketingowego
Sporządzenie planu marketingowego i jego realizacja pozwolą przedsiębiorstwu uniknąć wielu problemów, które mogą powstać w sytuacji, gdy nie ma takiego planu. Wynika to zapewne z wielorakich funkcji, jakie pełni plan marketingowy. W literaturze wspomina się najczęściej o pięciu zasadniczych funkcjach dobrze skonstruowanego planu marketingowego
.
l. Funkcja strategiczna - polega ona zasadniczo na wskazaniu najistotniejszych działań danego przedsiębiorstwa, które w efekcie przyczyniają się do zrealizowania wyznaczonych przez firmę celów.
2. Funkcja informacyjna - plan marketingowy stanowi bardzo ważne źródło informacji dla:
instytucji udzielających kredytów, dotacji itp.,
podmiotów decyzyjnych w przedsiębiorstwie,
wykonawców decyzji marketingowych.
3. Funkcja motywacyjna - plan marketingowy motywuje pracowników przedsiębiorstwa do zgłaszania własnych pomysłów, inicjatyw z działaniami w pozostałych sferach funkcjonowania firmy.
4. Funkcja koordynacyjna - plan marketingowy ma za zadanie także koordynowanie elementów aktywności marketingowej z działaniami w pozostałych sferach funkcjonowania przedsiębiorstwa.
5. Funkcja kontrolna - plan marketingowy realizuje ją dzięki określeniu mierników efektywności i skuteczności realizacji programów marketingowych oraz sposobu dokonywania korekt.
Z powyższych funkcji wynikają korzyści jakie przynosi przedsiębiorstwie plan
marketingowy:
l) ułatwia on uzgodnienie strategii marketingowych z ogólną strategią,
2) pomaga on we właściwej alokacji środków finansowych w obrębie firmy,
3) ułatwia on „komunikowanie się” firmy .
4) pozwala właściwie ocenić bieżącą sytuację w przedsiębiorstwie i na rynku
i podjąć racjonalne decyzje bieżące,
5) planowanie z uwzględnieniem zmian w warunkach działania stwarza okazje
do zdobycia przewagi konkurencyjnej,
6) planowanie obejmuje zarazem ocenę możliwości i ograniczenia ich zakresu, co zwiększa szansę na sukces i zapewnia najmniejsze prawdopodobieństwo błędów,
7) plan może też wykazać, jaka działalność firmy jest potencjalnie najbardziej
dochodowa i której należy poświęcić najwięcej uwagi, 8) pomaga ustalić, czy poszczególne przedsięwzięcia firmy są spójne, 9) w przypadku niepowodzeń, z planu często wynika tego przyczyna, 10) wreszcie samo przygotowywanie planu jest bodźcem, by poświęcić trochę czasu na
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)