To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
WYKŁAD IX
Korporacje transnarodowe - firma globalna, która sprzedaje swoje produkty na całym świecie, ma międzynarodową sieć sprzedaży oraz wyposażenie produkcyjne umożliwiające uzyskiwanie przewagi konkurencyjnej w wyniku wykorzystania skali operacji i technologii w przekroju światowym
Obszarem gospodarczej aktywności jest rynek światowy
Zarządzanie jest globalne
Historia korporacji transnarodowych
- konglomeraty stworzone przez Rzymian- „publicani”
- korporacje XIX w. - rozwój przemysłowy, postęp w transporcie oraz technikach przechowywania produktów, zmiany w sposobach zarządzania
- korporacje XX w. - tendencjami do koncentracji i centralizacji kapitału
- korporacje wielonarodowe i transnarodowe - przenikanie przez granice państw działań prowadzonych przez korporacje
Cechy korporacji transnarodowych:
Suwerenność
Złożoność
Rozproszenie geograficzne
Zdolność arbitrażowania
Główne sposoby wejścia przedsiębiorstw na rynek międzynarodowy
Droga tradycyjna - eksport, poddostawcy, montownie, licencje, franczyzna, inwestycje strategiczne, wspólne przedsięwzięcia, wykupy, filie, fuzje
Droga niestacjonarna - od wspólnych przedsięwzięć po fuzje
Ponadgraniczne strategie działalności korporacji transnarodowych:
mała presja na koszty duża
Globalna transnarodowa Międzynarodowa wielonarodowa
mała Presja na lokalne dostosowanieduża
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)