Kontrolowanie- wykład

Nasza ocena:

5
Pobrań: 91
Wyświetleń: 805
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Kontrolowanie- wykład - strona 1 Kontrolowanie- wykład - strona 2 Kontrolowanie- wykład - strona 3

Fragment notatki:

FUNKCJE ZARZĄDZANIA:
KONTROLOWANIE
PLANOWANIE
NAKŁADY Z OTOCZENIA:
zasoby ludzkie
zasoby finansowe
zasoby fizyczne
zasoby informacyjne
KONTROLOWANIE
ORGANIZOWANIE
Cele osiągnięte:
sprawnie
skutecznie
PRZEWODZENIE
PZ – Funkcje zarządzania: przewodzenie - motywowanie/ slajd nr 1
Kontrolowanie
Kontrola to działanie identyfikujące i mierzące
róŜnicę między stanem załoŜonym a stanem
rzeczywistym.
Dlaczego kontrolować?
PZ – Funkcje zarządzania: przewodzenie - motywowanie/ slajd nr 2
Etapy procesu kontroli
Ustalenie norm
i metod pomiaru
Pomiar
efektywności
Cele
organizacyjne,
organizacyjne,
wydziałowe,
wydziałowe,
działów,
indywidualne
indywidualne
Porównywanie
efektywności
z normami
Podejmowanie
działań
korygujących
PZ – Funkcje zarządzania: przewodzenie - motywowanie/ slajd nr 3
Cechy skutecznego systemu kontroli
Odniesienie do celów i planów organizacyjnych
Dokładność i aktualność
Obiektywizm i zrozumiałość
Realizm ekonomiczny i organizacyjny
Elastyczność
Akceptacja
Wskazywać, jakie są poŜądane działania korygujące
Spójność
PZ – Funkcje zarządzania: przewodzenie - motywowanie/ slajd nr 4
Rodzaje kontroli
NAKŁADY
PROCESY
WYNIKI
Kontrola
prewencyjna
Kontrola
bieŜąca
Kontrola
końcowa
zapobiega
problemom
rozwiązuje
problemy
w trakcie ich
występowania
rozwiązuje
problemy po ich
wystąpieniu
PZ – Funkcje zarządzania: przewodzenie - motywowanie/ slajd nr 5
Kto sprawuje kontrolę?
Księgowi i rewidenci? – nie tylko!
Wszyscy menedŜerowie? – oczywiście!
Wszyscy pracownicy? – coraz częściej!
PZ – Funkcje zarządzania: przewodzenie - motywowanie/ slajd nr 6
Kontrolowanie
– obawy i nadzieje –
PZ – Funkcje zarządzania: przewodzenie - motywowanie/ slajd nr 7
Kontrola pracy ludzi:
granica między kontrolą a inwigilacją?
Jesteś lojalnym pracownikiem duŜej sieci hotelowej. Właśnie dowiedziałeś
się, Ŝe wraz z kolegą zostałeś w tajemnicy nagrany na wideo w łazience
przy holu hotelu. ChociaŜ mówiliście tylko o sprawach osobistych (w
trakcie mycia rąk), odnosisz wraŜenie, Ŝe hotel Ci nie ufa.
JeŜeli pracujesz w liniach lotniczych US Airways przy sprzedaŜy biletów
za pośrednictwem telefonu, Twoje rozmowy telefoniczne mogą być
monitorowane. Firma monitoruje je, Ŝeby ustalić, jak Ci idzie i w jaki
sposób mógłbyś udoskonalić swoją pracę. Monitorowanie moŜe teŜ
posłuŜyć do udokumentowania, Ŝe nie wykonujesz naleŜycie swoich zadań,
i potencjalnie doprowadzić do Twojego zwolnienia.
W koncernie Olivetti wszyscy pracownicy otrzymują „inteligentny
identyfikator”. Urządzenie to daje dostęp zatrudnionym do róŜnych
pomieszczeń firmy, ale jednocześnie moŜe posłuŜyć do śledzenia, gdzie się
znajdują. Z jednej strony, ułatwia to przesłanie im pilnych wiadomości, z
drugiej zaś umoŜliwia kierownikom Olivettiego monitorowanie wszystkich
ruchów pracowników.
PZ – Funkcje zarządzania: przewodzenie - motywowanie/ slajd nr 8
Kontrola pracy ludzi:
dylematy etyczne
Kontrola, monitoring a moŜe inwigilacja, „węszenie”, „szpiegowanie”…
Coraz więcej pracodawców śledzi ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz