KONTROLA - wykłady

Nasza ocena:

5
Pobrań: 182
Wyświetleń: 1568
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
KONTROLA  - wykłady - strona 1 KONTROLA  - wykłady - strona 2

Fragment notatki:


TEMAT 9 KONTROLA Sprawność organizacji Funkcjonowanie systemów wg. N.Winera (twórcy cybernetyki) opiera się na przepływie informacji i mechanizmie sprzężenia zwrotnego. Ich sprawność zapewniona jest przez zdolność wykrywania odchyleń występujących w ich działaniu oraz możliwość wprowadzania za pomocą sprzężenia zwrotnego działań korygujących. Potrzeba kontroli Kombinacja dobrze zaplanowanych celów, silnej organizacji, umiejętnego kierowania i motywowania ma niewielkie szanse powodzenia, jeśli nie ma dostatecznego systemu kontroli .
Kontrola - definicja wg J.Machaczki Kontrola jest systematycznym działaniem polegającym na porównywaniu rzeczywistych wyników z wyznaczonymi normami (standardami), ustaleniu odchyleń oraz podejmowaniu działań korygujących, jeśli okaże się to konieczne. Kontrola kierownicza wg J.A.F.Stonera i Ch.Wankela Kontrola kierownicza - jest to proces, przez który kierownicy zapewniają, by rzeczywiste działania były zgodne z działaniami planowanymi . Przyczyny kontroli zmiany otoczenia
rosnąca złożoność organizacji
nieuchronność błędów pracowników
potrzeba delegowania władzy przez kierowników
Funkcje kontroli nadzorowanie przebiegu działań,
porównywanie osiągniętych wyników z przyjętymi planami/normami,
podejmowanie działań korygujących (jeśli zachodzi taka potrzeba),
wpływanie na kształt przyszłych działań organizacji. Rysunek 8. Etapy procesu kontroli wg J.Machaczki Źródło: J.Machaczka, Zarządzanie przedsiębiorstwem , AE Kraków, Kraków 2001, s. 63.
Proces kontro li wg W.H.Newmana Zdefiniowanie pożądanych wyników
Ustalenie wskaźników przyszłych wyników
Ustalenie norm dla wskaźników przyszłych wyników
Ustalenie sieci informacyjnej i sprzężeń zwrotnych
Ocena informacji i podjęcie działań korygujących
Zarządzanie przez wyjątki W celu uchronienia kierowników przed nadmiarem informacji stosuje się zarządzanie przez wyjątki.
Polega on na informowaniu kierownika o przebiegu operacji jedynie wtedy, gdy występuje znaczne odchylenie od planu do normy. Rodzaje kontroli Kontrola wstępna
Kontrola sterująca
Kontrola akceptująca lub odrzucająca
Kontrola końcowa
Proces kontroli zarządczej powinien mieć charakter wielowymiarowy i powinien integrować wszystkie aspekty działalności organizacji. Opracowano w związku z tym różne systemy kontroli. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz