kontrola sejmu i senatu - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 98
Wyświetleń: 1169
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
kontrola sejmu i senatu - omówienie - strona 1

Fragment notatki:

SEJM I SENAT -kontrola parlamentarna
-kontrola administracji, kontrola państwowa i niezależna,
-kontrolerem jest władza ustawodawcza
-kwestie regulowane przez Konstytucję w różnych artykułach a także ustawę o wykonywania mandatu posłów i senatorów, regulamin sejmu i senatu a także ustawy szczegółowe dotyczące tych instytucji z pomocy których korzysta Sejm i Senat
-Sejm i Senat jest również kontrolowany → art. 101 Konstytucji, ważność wyborów do Sejmu Senatu określa Sąd Najwyższy; art. 121 Konstytucji ustawę uchwaloną przez Sejm, Marszałek Sejmu przekazuje Senatowi - kontrola legislacyjna i senat może w ciągu 30 dni ją przyjąć, uchwalić poprawki, bądź odrzucić ją w całości; art. 107 Konstytucji, -kontrola sprawowana przez Sejm albo Senat, przez Zgromadzenie Narodowe, organy wewnętrzne Sejmu i Senatu → komisje, oraz przez pojedynczych senatorów i posłów - kontrola bezpośrednia;
kontrola pośrednia - kontrola wykonywana przy pomocy Trybunału Konstytucyjnego w sprawach legislacyjnych, przez TK, RPO, NIK
-w odniesieniu do administracji publicznej ważny jest art. 95 ustęp 2 konstytucji Sejm sprawuje kontrolę nad działalnością RM przez przepisy Konstytucji, RM uosabia całą administrację rządową i samorządową - gdy jest organem nadzoru nad samorządem terytorialnym - premier, wojewoda, RIO
Sejm ma uprawnienia: votum zaufania bądź nieufności wobec administracji rządowej, RM (wniosek 46 posłów) ministra (69 posłów) i ocenia w ten sposób działalność RM bądź Ministrów, może również art. 160 Premier może zwrócić się do Sejmu o zwrócenie votum zaufania dla RM, -komisje przyjmują sprawozdania z działalności poszczególnych ministrów, żądają od nich administracji, wyrażają opinie na temat ich działalności, a posłowie i senatorowie - możliwość złożenia interpelacji, zapytań poselskich do organów administracji rządowej
-posłowie i senatorowie mają bezpośredni kontakt z wyborcami - uzyskują od nich informację które wykorzystują w swojej pracy, -Kodeks postępowania administracyjnego - skargi wnioski, dział VIII, art. 237 organ musi odpowiedzieć w ciągu 14 dni na wniosek, czy uwagę skierowaną do organu przez posłów
-ciekawym rozwiązaniem jest art. 111 Konstytucji Sem może powołać komisję śledczą do zbadania konkretnej sprawy, a tryb określa ustawa (ustawa z 1999r o komisji śledczej- członkami tej komisji jest do 11 posłów, w tej sprawie uchwałę podejmuje Sejm, reprezentacja klubów i kół poselskich, obowiązuje tylko w trakcie kadencji Sejmu, powołuje świadków, bierze informacje od organów, postępowanie przed komisją śledczą jest niezależne od innych postępowań
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz