ORGANY SEJMU, ICH STRUKTURA I ZADANIA Sejm i Senat, będące organami kolegialnymi o znacznej liczbie posłów (460) i senatorów (100), muszą posiadać sformalizowane struktury wewnętrzne umożliwiające sprawne ich funkcjonowanie. Organami izb są: Marszałek Sejmu i Marszałek Senatu, Prezydium Sejmu i Prezydium Senatu, Konwent Seniorów w każdej z izb oraz komisje izb; w skład tych ostatnich wchodzą wyłącznie parlamentarzyści (posłowie lub senatorowie). Biorąc pod uwagę kompetencje tych organów, można je podzielić na: a) organy kierownicze, do których zalicza się marszałków Sejmu i Senatu oraz odpowiednie prezydia; b) organy pomocnicze, które stanowią komisje oraz Konwent Seniorów Sejmu i Konwent Seniorów Senatu. Funkcje pomocnicze spełniają też sekretarze obu izb, nie są oni jednakże organami izb. Na rzecz izb pracują aparaty urzędnicze w postaci Kancelarii Sejmu i Kancelarii Senatu. Zajmują się one obsługą organizacyjno-techniczną izb oraz spełniaj ą wobec nich funkcje doradcze (ekspertyzalne). Na odrębną uwagę zasługuje taka forma zorganizowania postów i senatorów, jak kluby, koła czy zespoły poselskie oraz senatorskie. Nie są one częścią składową struktury wewnętrznej izb (nie są ich organami wewnętrznymi), ale formą zorganizowania parlamentarzystów według kryterium polityczno- partyjnego. 6.2. J. Marszałkowie izb W świetle obowiązujących regulacji konstytucyjnych, wśród organów kierowniczych Sejmu i Senatu czołowe miejsce zajmują odpowiednio Marszałek Sejmu i Marszałek Senatu. Marszałkowie (wraz z wicemarszałkami) są wybierani na pierwszym posiedzeniu danej kadencji izby spośród grona posłów lub senatorów. Zgodnie z przepisami Konstytucji, marszałek przewodniczy obradom izby, strzeże praw Sejmu lub Senatu oraz reprezentuje izbę na zewnątrz. Marszałek Sejmu (bądź w jego zastępstw
ORGANY SEJMU, ICH STRUKTURA I ZADANIA
Sejm i Senat, będące organami kolegialnymi o znacznej liczbie posłów (460) i senatorów (100), muszą posiadać sformalizowane struktury wewnętrzne umożliwiające sprawne ich funkcjonowanie. Organami izb są:
Marszałek Sejmu i Marszałek Senatu, Prezydium Sejmu i Prezydium Senatu, Konwent Seniorów w każdej z izb oraz komisje izb; w skład tych ostatnich wchodzą wyłącznie parlamentarzyści (posłowie lub senatorowie).
Biorąc pod uwagę kompetencje tych organów, można je podzielić na:
a) organy kierownicze, do których zalicza się marszałków Sejmu i Senatu oraz odpowiednie prezydia;
b) organy pomocnicze, które stanowią komisje oraz Konwent Seniorów Sejmu i Konwent Seniorów Senatu.
Funkcje pomocnicze spełniają też sekretarze obu izb, nie są oni jednakże organami izb. Na rzecz izb pracują aparaty urzędnicze w postaci Kancelarii Sejmu i Kancelarii Senatu. Zajmują się one obsługą organizacyjno-techniczną izb oraz spełniaj ą wobec nich funkcje doradcze (ekspertyzalne).
Na odrębną uwagę zasługuje taka forma zorganizowania postów i senatorów, jak kluby, koła czy zespoły poselskie oraz senatorskie. Nie są one częścią składową struktury wewnętrznej izb (nie są ich organami wewnętrznymi), ale formą zorganizowania parlamentarzystów według kryterium polityczno-partyjnego.
6.2. J. Marszałkowie izb
W świetle obowiązujących regulacji konstytucyjnych, wśród organów kierowniczych Sejmu i Senatu czołowe miejsce zajmują odpowiednio Marszałek Sejmu i Marszałek Senatu. Marszałkowie (wraz z wicemarszałkami) są wybierani na pierwszym posiedzeniu danej kadencji izby spośród grona posłów lub senatorów. Zgodnie z przepisami Konstytucji, marszałek przewo
(…)
… i podejmuje izba in pleno. Istotne jest przy tym, że (z przyczyn merytorycznych i organizacyjnych) izba najczęściej aprobuje stosowne przedłożenia komisji. Oznacza to, że faktyczna rola komisji jest o wiele większa, aniżeli wynikałoby to z formalnych ich uprawnień.
Regulamin Sejmu (art. 18 ust. 2) stanowi, że komisje sejmowe są również organami kontroli w zakresie określonym Konstytucją i ustawami…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)